Resident Evil Village
Sjanger: Action, grøsser
System: PlayStation 5, Xbox Series X, Windows
Utvikler: Capcom
Kommer: En gang i 2021
Etter to år med hvert sitt spektakulære oppussingsprosjekt, er det naturlig nok en del forventninger knyttet til hva Capcom klarer å diske opp med når de nok en gang vender blikket framover. Jeg er ikke nødvendigvis sikker på hva jeg synes om spillets tittel, men håpet er uansett at det åttende nummererte Resident Evil-spillet klarer å bygge videre på det strålende utgangspunktet fra syveren.
Opplevelsen ser i hvert fall ut til å bli akkurat passe uhyggelig: Denne gangen går turen til eldgamle landsbyer, gotiske slott og jaggu også det som kan ligne på en fornem herregård.
Slenger utviklerne på en håndfull spennende gåter, fjonge nøkler man må samle på og flere nikk til de foregående spillene i serien, kan dette fort bli spillet som virkelig sementerer Resident Evil som en av mine absolutte favorittserier. Vi vet allerede at Chris Redfield kommer til å spille en sentral rolle, og dette gjør meg meget spent på å se hvilke andre kjenninger som kan dukke opp underveis på ferden.
It Takes Two
Sjanger: Plattform, samarbeid, gåte
System: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X, Windows
Utvikler: Hazelight
Kommer: En gang i 2021
Josef Fares er en underlig skrue, men kanskje er det akkurat det som skal til for å lage nytenkende og spennende dataspill. Svenskens to første forsøk har i hvert fall truffet mer eller mindre blink her i gården: Brothers: A Tale of Two Sons imponerte stort med sin gripende historie og fortryllende ytre, mens samarbeidsthrilleren A Way Out var en litt mer beskjeden, men likevel engasjerende suksess.
It Takes Two ser ut til å kombinere det utvikleren har lært i en pakke som både har en personlig fortelling, nydelig stil og en haug av unike måter å spille på. Hvis gameplayet er hakket hvassere enn den litt sløve styringen i A Way Out, er det all grunn til å glede seg til ny samarbeidsmoro i 2021.
Little Nightmares II
Sjanger: Plattform, grøsser
System: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Windows
Utvikler: Tarsier Studios
Kommer: 11. februar 2021
Jeg har fortsatt ikke fått meg til å spille det første Little Nightmares, men fra det sekundet jeg la øynene mine på oppfølgeren har jeg grugledet meg til å utforske de bisarre marerittsekvensene Tarsier Studios har kokt sammen i Little Nightmares II.
Spillet ser rett og slett helt fenomenalt ut, enten man liker de psykedeliske omgivelsene, gremmer seg over monstrene som lusker rundt omkring, eller ser fram til å bryne seg på de realistiske gåtene som dukker opp overalt i de første glimtene fra spillet. Det hele minner meg litt om en bakvendtlandsk utgave av Unravel, og i likhet med Unravel er den fenomenale visuelle helheten en viktig del av spillets unike appell.
Metal: Hellsinger
Sjanger: Action
System: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X, Windows
Utvikler: The Outsiders
Kommer: En gang i 2021
Rytmespill er og blir en av mine personlige favorittsjangere, og jeg synes alltid det er spennende å se hvordan utviklere forsøker å videreutvikle og sprite opp det som i utgangspunktet er et ganske enkelt utgangspunkt. Målet er å gjøre et eller annet i takt med musikken, enten man skjærer opp blokker i Beat Saber eller danser i Persona-sidesprangene, og i Metal: Hellsinger skal man skyte demoner i samkjør med god, gammeldags heavy metal.
Det er i utgangspunktet ikke en musikkstil jeg har så veldig mye til overs for lenger, men konseptet ser såpass interessant og forseggjort ut at jeg kjenner det allerede klør etter å fyre løs.
Road 96
Sjanger: Eventyr
System: Windows
Utvikler: Digixart
Kommer: En gang i 2021
Av de mange spillene som ble annonsert under fjorårets Game Awards, var det i hovedsak bare en liten håndfull spill som virkelig skilte seg ut for meg. Et av disse var Road 96, som med sin tegneserieaktige stil og finurlige premiss øyeblikkelig vekket meg fra den Geoff Keighley-påførte døsigheten min.
Road 96 beskrives som en sprø, prosedyrisk generert «road trip» hvor man må ta viktige valg, utforske sine omgivelser og bli kjent med de unike skikkelsene man møter langs livets landevei. Det er foreløpig ikke godt å si hvordan de ulike interaksjonene vil foregå, hva man rent praktisk gjør og hvor mye dybde opplevelsen vil ha – siden mye av innholdet visstnok genereres der og da – men spennende blir det uansett.