Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2021 nå på nyåret. Nå er det Espen Jansens tur.
Jeg tar neppe munnen for full når jeg påstår at 2020 antagelig vil gå inn i historiebøkene som et av de kjipeste årene i nyere tid. Desto viktigere var dataspillene og deres evne til å rive oss vekk fra virkeligheten og engstelsen, om enn bare for et par timer av gangen.
Fjoråret var som forventet preget av både små og store spillperler, med Crash Bandicoot 4: It's About Time, The Last of Us Part II og Phasmophobia som de aller viktigste spillene for undertegnede. Crash Bandicoot sto for det meste for selvskreven nostalgisk engasjement; The Last of Us Part II overrasket med sin dypt gripende fortelling og fremragende sniking; mens Phasmophobia oftere og oftere ble en sosial møteplass for skrekk, moro og spøkefulle påfunn.
Espen Jansen
Begynte å skrive for Gamer.no i 2012. Espen har lite til overs for strategispill, men er ellers positiv til det meste, både i og utenfor spillverdenen. Han peker på titler som Heroes of Might & Magic III, Pokémon, Ratchet & Clank og Rollercoaster Tycoon som grunner til dagens interesse for mediet, men likevel er det kanskje Kingdom Hearts som står hans hjerte aller, aller nærmest. Han står også bak den kramgode podkasten Spillarkivet.
Oppi det hele fikk jeg også dykke dypt ned i musikken fra Kingdom Hearts, bli bedre kjent med Raccoon Citys skyggesider, storkose meg med det nyeste spillet fra No Man's Sky-skaperne og hoppe rundt i et fantastisk univers i Ori and the Will of the Wisps. Alt i alt var det med andre ord et finfint spillår, og det tror jeg også 2021 kommer til å bli.
Den nye konsollgenerasjonens fulle nedslagskraft lar fortsatt vente på seg, men det er likevel flere store titler som er like rundt hjørnet. Jeg tviler sterkt på at God of War: Ragnarok, Gotham Knights og oppfølgeren til The Legend of Zelda: Breath of the Wild kommer i år; og jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg skal tro om Stray, nye Pokémon Snap, Far Cry 6 og Horizon Forbidden West, så de kommer ikke med på topp ti.
Spill jeg allerede har skrevet om tidligere, slik som Elden Ring, Dying Light 2, Way to the Woods og Babylon's Fall uteblir også – de kan du heller lese om på fjorårets liste.
Det må også nevnes at det spillet jeg antagelig gleder meg aller mest til, Hogwarts Legacy, nettopp har blitt utsatt til 2022, så da er jo den saken grei. Desto mer plass blir det da til følgende ti spill. Her er det litt av hvert, med intergalaktiske plattformhelter, svensk samarbeidsmoro og dobbel dose Groundhog Day som noen av de viktigste ingrediensene.
Deathloop
Sjanger: Action, roguelite
System: PlayStation 5, Windows
Utvikler: Arkane Studios
Kommer: 21. mai 2021
Jeg liker mye av det Arkane Studios lager, og Deathloop ser ut til å bli deres mest unike og interessante spill noensinne.
I rollen som snikmorder og sertifisert råtass blir det opp til spilleren å utforske og lære seg alle kriker og kroker av tidsloopen man er fanget i. Målet er å knerte åtte ulike kjeltringer i løpet av en og samme kveld, og skal man tro trailerne er man nødt til å tenke både kreativt og smart for å ta alle av dage innenfor fristen. Klarer man ikke det, må man pent begynne på nytt, men nå med masse ny kunnskap som kan hjelpe på veien videre.
Spillet har et unektelig spennende konsept, og jeg synes jeg aner konturene av både Bioshock, Dishonored og Half-Life i spillets førstepersons synsvinkel, magiske evner og besynderlig karikerte figurer. Hvis spillet er i nærheten av like tøft, overraskende og lettspilt som det antydes, ser jeg ikke bort fra at dette fort kan bli årets aller beste spill.
Twelve Minutes
Sjanger: Eventyr, gåte
System: Xbox One, Xbox Series X, Windows
Utvikler: Luis Antonio
Kommer: En gang i 2021
I likhet med Deathloop, vil også Twelve Minutes handle om tid og hva som skjer når man spoler tilbake til fortiden med kunnskap fra framtiden. Skal jeg være helt ærlig, aner jeg egentlig ikke hva slags spill dette er, annet enn at det vil være stort fokus på fortellingen og valg man må ta for å unnslippe den titulære loopen på tolv minutter.
Jeg formelig elsker tidsreiser, parallellhandling og figurdrevet drama, og med henholdsvis Willem Dafoe, James McAvoy og Daisy Ridley i de tre hovedrollene, er det mye som tyder på at dette er et eventyr man ikke skal kimse av.
Ratchet & Clank: Rift Apart
Sjanger: Plattform, action
System: PlayStation 5
Utvikler: Insomniac Games
Kommer: Første halvdel av 2021
Siden barndommen og begynnelsen på PlayStation 2, har Ratchet & Clank vært blant mine personlige favorittserier. Med like deler kreativ våpenmoro, presis plattforming, tullete humor og fargerike figurer, er det få spillserier som gir meg like mye glede som dette.
At vi bare fikk ett Ratchet & Clank-spill på PlayStation 4 har ikke gjort suget på nye intergalaktiske plattformsprell noe mindre. Når Rift Apart i tillegg forkynnes som en eksklusiv PlayStation 5-affære som kommer til å ta i bruk alt den nye konsollen har å by på, er det derfor klart at forventingene skrus på for fullt.
Med et par mindre unntak, er det få ting Insomniac Games har gjort feil så langt, og jeg ser liksom ikke for meg at de kludrer til serien de snart har utviklet i 20 år – særlig ikke nå som de har blitt kjøpt opp av og offisielt fått plass under Sonys vinger.
Impostor Factory
Sjanger: Eventyr
System: Windows
Utvikler: Freebird Games
Kommer: Første halvdel av 2021
Kan Gao vet å spille på følelser, og jeg ser fram til det som mest sannsynlig blir enda en tåreperse når Impostor Factory lanseres en gang i begynnelsen av 2021. De to foregående spillene i rekken, To The Moon og Finding Paradise, har begge plass blant mine personlige favorittfortellinger. Dette er i stor grad takket være de nære og personlige eventyrene den canadiske utvikleren lirer av seg, og jeg tror og håper dette blir omtrent like bra.
Så langt virker spillet riktignok noe mer fokusert på den merksnodige mystikken som har omkranset Gaos foregående spill. Her kryr det av drapslystne katter, tentakkelmonstre i det ytre rom og underlige drømmesekvenser, men håpet er at det også finnes mer enn nok å bli glad i og rørt av når man går litt dypere inn i materien.
Returnal
Sjanger: Arkade, action, roguelite
System: PlayStation 5
Utvikler: Housemarque
Kommer: 19. mars 2021
Ny PlayStation-konsoll betyr nye muligheter for Housemarque til å blåse oss av banen med deres tekniske finpuss og overdreven bruk av partikler og effekter. Dette ser også ut til å gjelde for Returnal som, til tross for å ta turen fra typisk arkadebasert stikkeskyter til tredjepersons «bullet hell», ser ut til å ivareta den eksplosive stilen de finske utviklerne er kjent for.
Også her er det snakk om tidshopp, kinkige dødsfall og mørke mysterier, og jeg kjenner jeg er klar til å sluke det nærmest rått. De merkelige romvesenskapningene som utgjør fiendene i spillet er også akkurat passe «creepy», og med en rekke unike våpen og oppgraderinger ligger mye til rette for mange spennende timer i speis.