Hatsune Miku: Project Diva Future Tone
Sjanger: Musikk/rytme
System: PlayStation 4
Utvikler: SEGA
Kommer: 10. januar 2017
Jeg fikk først øynene opp for Hatsune Miku i anledning det unge popikonets vestlige spilldebut i 2014. Project Diva f var et spill jeg ikke forventet å like med så kraftig iver og vigør som det jeg gjorde, men det var noe enormt fengende og fengslende med den japanske datamusikken som rett og slett bergtok meg. Til sammen har jeg nå rukket å bruke godt over halvannet døgn sammen med Hatsune og kompani, og det synes jeg egentlig er helt greit. At det hele er så lett tilgjengelig, når man for eksempel skal ut og reise med PlayStation Vita på slep, hjelper selvfølgelig også langt på vei.
Når Project Diva Future Tone derfor ankommer Europa som en PlayStation 4-eksklusiv tittel, er det et lite skår i gleden. Men når man i gjengjeld får samtlige sanger fra så godt som alle de foregående Hatsune Miku-spillene, samlet på ett sted, med oppgradert grafikk og splitter nye mekanikker, da er det kanskje ikke fullt så ille allikevel.
(Og ja, jeg vet at spillet teknisk sett er ute allerede, men jeg har ikke fått spilt det enda (av mange ulike årsaker), og dette er antageligvis det eneste stedet jeg får mulighet til å nevne Hatsune Miku i løpet av 2017, så da får vi heller tøye strikken ørlite grann.)
Detroit: Become Human
Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 4
Utvikler: Quantic Dream
Kommer: En gang i 2017
Det er noe underlig unikt med David Cage og hans merkverdige spillverdener — jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det, men jeg blir liksom aldri lei av å se hva Quantic Dream kan komme til å finne på. Man kan kanskje sette penger på at det vil være en smule melodramatisk filmmoro med overdreven bruk av knappetrykking (altså såkalte «quick-time»-sekvenser), men ellers vet man liksom aldri helt hva man får servert.
Heavy Rain imponerte for eksempel stort med sin intrikate og grusomme detektivfortelling da det dukket opp i 2010, mens Beyond: Two Souls var litt i snåleste laget for undertegnede.
Da ser Detroit: Become Human ut til å treffe et finfint sted midt imellom de to åndelige forgjengerne, med det som ligger an til å bli en herlig, fremtidsrettet historie; ypperlige ansiktsanimasjoner, som nå har rukket å bli studioets varemerke; og spenstig robotdetektivarbeid på slep. Sleng på en rekke interaktive valg som fort kan komme til å bety forskjellen på liv og død i den futuristiske metropolen, og jeg trenger egentlig ikke mer.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Sjanger: Action, eventyr
System: Nintendo Wii U, Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Kommer: 3. mars 2017
Jeg har alltid beundret Nintendos maskotter, men Mario, Kirby, Samus og Link har liksom aldri funnet seg helt til rette her hos meg. Mye av dette skyldes selvfølgelig at jeg aldri har eid en eneste av Nintendos stuekonsoller – det er først nå, i 2017 og med den kommende Nintendo Switch, at denne pipen fort kan få en annen lyd.
Ved siden av Splatoon 2 og det utrolig spennende Super Mario Odyssey, er det først og fremst The Legend of Zelda: Breath of the Wild som lokker aller mest mot den japanske hybridkonsollen. Det var likevel ikke alltid slik: Jeg har riktignok vært nysgjerrig på Breath of the Wild fra første stund, men det var faktisk ikke før nå i januar, takket være en spektakulær trailer, jeg virkelig fikk opp øynene for det neste Zelda-spillet.
Nå gleder jeg meg enormt til å legge ut på eventyr med Link. Kanskje ikke nok til å gå til innkjøp av en flunkende ny Nintendo Switch på lanseringsdatoen (den 3. mars), men en eller annen gang i løpet av 2017, helt klart.
Danganronpa V3: Killing Harmony
Sjanger: Eventyr, gåteløsning
System: PlayStation Vita, PlayStation 4
Utvikler: Spike Chunsoft
Kommer: En gang i 2017
Det originale Danganronpa tok meg med storm da det ankom europeiske PlayStation Vita-maskiner for snart tre år siden. Den dystopiske, mørke og erkejapanske drapsgåten var nøyaktig passe mystisk, passe sprø og passe fenomenalt givende spillmoro. Oppfølgeren daltet videre i det samme sporet, men nådde liksom aldri helt opp til det skyhøye nivået satt av det første spillet.
Da ser jeg med langt mer håpefulle øyne mot det tredje nummererte spillet i serien, Danganronpa V3: Killing Harmony. Her loves det (tradisjonen tro) en sær, stilfull og smadrende unik detektivfortelling, hvor en gruppe ungdommer atter en gang isoleres på ett enkelt sted, hvorpå de blir nødt til å kaste seg i strupen på hverandre hvis de noensinne skal håpe å slippe unna i live.
Balansen av pek-og-klikk, gåteløsning, «visual novel»-tendenser og de påfølgende sekvensene i rettssalen (som for øvrig er som tatt rett ut av et Phoenix Wright-spill) har fungert glimrende så langt – nå gjenstår det bare å se om drapsgåten er like engasjerende som i originalspillet.
For Honor
Sjanger: Action, slåssing
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: Ubisoft
Kommer: 14. februar 2017
Jeg har allerede spilt store mengder For Honor, og har tidligere meddelt nøyaktig hvor brutalt, briljant og blodig Ubisofts nyeste spill kan komme til å bli. Den historieforfalskende sammenslåingen av vikinger, samuraier og riddere virker kanskje litt sær og utilnærmelig på papiret, men i levende live er det en flytende, dynamisk og levende spillopplevelse, som stadig overrasker.
Det mest interessante er kanskje hvor mye spillet har til felles med slåssespillsjangeren, hvor man må memorere kombinasjonsangrep, blokkere motstanderne og balansere forsvar og angrep for å stikke av med seieren. Nok en gang kan dette virke litt merkelig i utgangspunktet, men det fungerer i aksjon, og det fungerer skikkelig godt attpåtil.
I hvert fall i flerspillerdelen. Mot datastyrte fiender er det ikke fullt så lett å si hva som kan komme til å skje, men jeg har likevel stor tro på at For Honor kommer til å levere de varene. Akkurat som resten av 2017.
Og med det setter vi strek for skribentenes ønskelister for 2017. Har du et eller flere spill i kikkerten? Kanskje et spill vi ikke har nevnt på våre lister? Del gjerne din egen liste i kommentarfeltet nedenfor.