Her er de første detaljene om neste Doom

id Software viste nettopp frem spillet for første gang.

Det er ikke mye vi vet om Doom ennå.
Bethesda

Etter å ha vært gjenstand for utallige rykter og spekulasjoner i en årrekke, vet vi nå endelig noe håndfast om det neste Doom-spillet. Under årets QuakeCon fortalte id Software at det som en gang skulle bli Doom 4 nå har blitt en såkalt «reboot» i stedet, kalt bare Doom.

Spillet er satt til et forskningssenter på mars, like før en demonivasjon finner sted. I tillegg til enspillerdelen kan man kjempe mot hverandre i flerspillerdelen.

Tilbake til røttene

Neste Doom tar handlingen til mars.

Tilskuerne som var til stedet på messen fikk se hvordan spillet ter seg, og hva som har vært fokuset med denne nyversjonen. Etter alt å dømme tar id Software de gamle røttene til skytespillserien gravalvorlig, og mange foreldede og savnede mekanikker fra fordums tid er lempet inn i spillet.

For eksempel kan man hoppe i luften, bære med seg hele våpenarsenalet på én gang, og spillerens helsemeter vil ikke regenereres automatisk. Ellers er flere av seriens velkjente våpen på plass, slik som haglen, rakettkasteren, plasmariflen og motorsagen. Alt av våpenskifting skjer i en sirkelmeny, og tiden sakkes når man velger mellom våpen, ifølge Polygon.

Nærkamp er også noe som står i fokus i Doom, med motorsagkapping der spilleren kan styre vinkelen på sagen selv som den kanskje størse endringen. Rapporter vitner også om at man kan bruke avkappede lem til å klubbe ned fiender, eller at monstrene gjør det samme mot deg. Kontekstuelle knapper vil også sørge for at det blir mulig å rive av armer og hoder når det passer.

Doom kommer til Xbox One, PlayStation 4 og Windows. Spillet er bygget i id Softwares nyeste motor, id Tech 6, og tar sikte på å yte 60 bildeoppdateringer i sekundet med en oppløsning på 1080p. Dette hevder Polygon.

Gjorde om mye halvveis i utviklingen

At id Software har puslet et nytt Doom-spill har vært allmenn kunnskap en god stund nå. Allerede i 2007 begynte John Carmack – den gang sjef for id, nå utvikler i Oculus – å snakke om at noe var på vei. I 2008 ble spillet annonsert, men etter det ble det veldig stille fra utvikleren.

I fjor skrev Kotaku en lengre artikkel om hvordan utviklingen av spillet tilsynelatende har vært svært smertefull for alle involverte. På ett tidspunkt måtte utvikleren bite i det sure eplet og skrote så å si alt de hadde jobbet med, noe Bethesda bekreftet også den gang.

Det er ikke kjent når Doom slippes.

En teasertrailer fra E3.

Siste fra forsiden