Final Fantasy XVI

Her er de første detaljene om Final Fantasy XVIs verden og figurer

Square letter litt på sløret.

Square Enix

Square Enix lanserte denne uken en offisiell nettside for Final Fantasy XVI. Der har utvikleren sluppet nye detaljer om det kommende rollespillet, blant annet om spillets hovedperson og verdenen vi skal få utforske.

Krig og tragedie i Valisthea

Fra venstre: Clive, Joshua og Jill.
Square Enix

Historien i Final Fantasy XVI utspiller seg i Valisthea, en verden velsignet av noe kalt «Mothercrystals». Disse krystallene er svært kraftige, og ønsket om å utnytte krystallenes makt har ført til krig og fiendtligheter mellom de ulike nasjonene i Valisthea.

Det er her Clive Rosfield – spillets protagonist som vi først møtte i annonseringstraileren i september – kommer inn. Clive er den førstefødte sønnen til erkehertugen av Rosaria, hvis hovedansvar i livet er å passe på sin yngre bror og Rosarias såkalte Dominant, Joshua.

– Som en Dominant kan Joshua forvandle seg til en føniksfugl og kjempe for å beskytte folket sitt, lyder Squares offisielle beskrivelse.

Final Fantasy XVI er satt til en verden kalt Valisthea.
Square Enix
Vis mer

Som utvikleren hinter kryptisk blir Clive en dag utsatt for en «stor tragedie», som vil endre livet hans for alltid. Både Joshua og brødreparets bestevenn Jill Warrick blir også dratt med i kaoset, men akkurat hvordan historien utarter seg holder Square foreløpig hemmelig.

Final Fantasy XVI har foreløpig ikke fått noen slippdato, men når det kommer blir det først tilgjengelig på PlayStation 5. Hvilke andre plattformer det vil komme til når eksklusivitetsperioden er over vet vi heller ikke.

LES OGSÅ: Project Athia er et nytt actionspill fra Square Enix »

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gjest
4 år siden

Er det ikke nettopp komt ut ett spill da? I vår eller sommer?

Mr. Pants
4 år siden
Knetten82x skrev (30 minutter siden):

Er det ikke nettopp komt ut ett spill da? I vår eller sommer?

Det var en remake av Final Fantasy VII. Eller rettere sagt, del 1 av remaken av FFVII.

FFXVI er et helt nytt spill i serien. 

Saggers
4 år siden

De har virkelig en design krise i Square. Ser akkurat ut som NPC´s fra FF14.

......
4 år siden

De har gått vekk fra EMO-band-gjengen i det forrige og landet nå altså på ... øh, viktorianske figurer det er vanskelig å tippe kjønnet på?

FF er ikke det det engang var.

Kenny Bones
4 år siden
DKC skrev (23 timer siden):

De har gått vekk fra EMO-band-gjengen i det forrige og landet nå altså på ... øh, viktorianske figurer det er vanskelig å tippe kjønnet på?

FF er ikke det det engang var.

 

Saggers skrev (23 timer siden):

De har virkelig en design krise i Square. Ser akkurat ut som NPC´s fra FF14.

Hehe, det er umulig å tilfredsstille alle fans 😅

Enkelte er glad for at de går litt mer tilbake til røttene, med inspirasoner fra middelalderen, konger og krystaller. Ja, det er likt FF14, men ser ikke på det som noe problem. Det er mange FF-fans som aldri har rørt FF14, inkludert meg selv. Online appellerer ikke til meg overhodet. Og da er det siste spillet som hadde en slik setting, hva, FF9? Dette virker som en fresh take på FF14 møter Witcher 3.

Nå likte jeg også storyen som FF15 forsøkte å fortelle. Hadde de gitt blaffen i open world-hypen så kunne de ha fortalt en historie som er like god som FF6 og 7, om ikke bedre. Hele greia med Ardyn og broren er driiitbra.

Tror dette er en sunn retning for Square Enix. De har også tatt tung inspirasjon fra Witcher 3, noe Tim Rogers har snakket en del om. Japanske spillutviklere er visstnok besatt av Witcher 3 og CD project red. Som kommer opp i hvert arbeidsmøte, "Hva ville Witcher 3 ha gjort". Er det noe FF15 (og ff7 remake forsåvidt) sugde på så var det open world sidequests. FF7 remake gjorde en god del ting bedre, og har en solid lineæritet i storytelling, men så fort det er snakk om sidequests og alt som har med open world å gjøre så blir alt plastikk.  

Siste fra forsiden