I Sonys tettpakkede konferanse mandag morgen fikk vi for første gang en skikkelig smakebit på hvordan Deep Down vil bli. Det PlayStation 4-eksklusive rollespillet har vært et lite mysterium siden vi først fikk bivåne en lokketrailer under PlayStation 4-avdukingen i februar.
Til tross for sine tydelige middelalder- og vestlig fantasy-røtter skal spillets handling ta sted i New York anno 2094. Spilleren skal på ett eller annet vis kunne se minner. Konseptet virker, åpenbart nok, snytt ut av hjernebarken til Assassin’s Creed.
En sammenligning med Dark Souls er heller ikke fjern. Spillgjennomgangen på Sonys scene handler mye om å traversere bekmørke korridorer fra en tredjepersonsvinkel, med dystre monstre som truer med å sette en stopper for utforskingen. Etter alt å dømme er beistslakting en ganske betydelig del av opplevelsen.
Drageslakting sammen
En kort snutt med samarbeidsspilling ble vist frem, der tre spillere jobber sammen om å felle en drage. Dette kommer i tillegg til en kort replikk om at man skal kunne møte spillere på nett, men at man vil entre de dystre omgivelsene mutters alene. Hvordan dette virker i praksis er det litt vanskelig å få taket på.
At spillet også bygger på tilfeldig genererte fiender, utstyr og områder gir også grobunn for et vell av spillmuligheter.
Deep Down kommer tilsynelatende ikke til å være tilgjengelig ved PlayStation 4-lanseringen – verken til vår 29. november-dato i år, eller Japans 22. februar-dato neste år – men Capcom fortalte at de håper å kunne gi mer informasjon om en slippdato før konsollen er ute.
Nedenfor kan du se en video av Deep Down-demonstrasjonen, samt en ny trailer som ble sluppet i dag.
Les også: Alle videoene fra PlayStation 4-avdukingen Les også: Nå får PS Vita sin første nydesign