STOCKHOLM (Gamer.no): Tirsdag 26. mars var det duket for Electronic Arts' storslåtte avduking av Battlefield 4. Siden 2002 har Battlefield-spillene til det svenske spillstudioet DICE vært en teknologisk innovativ serie med stort fokus på en robust flerspillerdel. Her går det som oftest i massive ødeleggelser og stor grad av taktisk og kreativ tenkning.
Det var derfor ekstra spennende å overveie avsløringen av Battlefield 4. Det som stod i fokus var nemlig ikke flerspillerdelen, men heller spillets handling og enspillermodus. Foran øynene våre utspilte det seg plutselig et menneskelig drama satt til en moderne krig.
Kuler, krutt, bomber og granater
Demonstrasjonen åpnet til tonene av Bonnie Tylers hitlåt «Total Eclipse of the Heart», som satte en humoristisk stemning på det som ville vise seg å være en bombastisk og til tider overveldende opplevelse. Vi møter et firemannslag med soldater som bokstavelig talt sitter på dypt vann. Bilen deres har kjørt av veien og deres lagleder er døende.
Spillet hopper så bakover i tid for å fortelle hvordan de fire soldatene havnet i denne situasjonen. Konflikten er satt i Baku, hovedstaden i Aserbajdsjan, og alt fortelles fra øynene til én av soldatene. Hardbarka fans kan puste lettet ut, dette er fortsatt et førstepersons skytespill. Laget vandrer gjennom en øde og forlatt skole før de oppnår kontakt med fiendtlige styrker og må flykte derfra. Alt ser umåtelig vakkert ut, og er gjengitt av den nye Frostbite 3-motoren som DICE har utviklet. Mer om den senere.
Soldatene kommer seg ut av Baku sentrum og ut mot et industriområde. Plutselig har spillet åpnet seg ytterligere, og foran dem ligger en stor, øde slette med forlatte byggverk. Handlingen har nå flyttet seg fra grå og kjedelige betongbygg til i en større verden preget av gylden sand og sterkt sollys. Her trappes konflikten ytterligere opp når flere fiendtlige styrker trekker inn i området og angriper våre helter.
Etter hvert som de fire klarer å nedkjempe de fiendtlige styrkene blir de forsøkt hentet ut av et helikopter. Også dette går skeis når de igjen blir angrepet, denne gangen av et fiendtlig militærhelikopter. Soldatene forsøker å flykte, men deres lagfører får beinet fanget under et kampestein. Luften rundt dem er fylt med tjukk røyk og oransje flammer som slikker seg oppover ruinene de desperat prøver å kravle ut av. Lagførerens bein blir kappet av med en kniv, og de klarer å rømme ved å låne en bil fra en lokal innbygger. Nok en kamp mot det fiendtlige helikopteret følger før de kjører av veien og lander i havet.
Ny motor, nye regler
Spilldemonstrasjonen vi som var samlet i Stockholm fikk se var preget av mye action, store eksplosjoner og pene bilder. Det var egentlig litt som å være med i en Michael Bay-film. I følge DICE hadde vi nettopp sett spillets åpningssekvens, der vi får vite hvordan hovedpersonene i spillet har blitt slik de er. Karl Magnus Troedsson fra DICE kunne bekrefte at vi hadde vært vitne til en live-demonstrasjon av hva Battlefield 4 hadde å by på, og at den høye grafiske oppløsningen skyldtes deres nye Frostbite 3-spillmotor.
– Utviklingen av Frostbite 3 har vært både en velsignelse og en forbannelse, fortalte Troedsson fra scenen. – Den har nemlig latt oss utfordre oss selv på nye måter, slik at vi kan levere mer spektakulære og dramatiske øyeblikk til spilleren.
Med Battlefield 4 lover DICE en mer menneskelig historieopplevelse enn tidligere, der du skal kunne knytte deg til hovedpersonene på et følelsesmessig plan. Digitale skuespillere spiller ut historien foran deg, og Frostbite 3 bidrar til at disse skal se så menneskelige og virkelige ut som overhodet mulig. Spillutvikleren ser altså ut til å ville gjøre opp for det mange spillere så på som en noe laber og manglende enspillerdel i Battlefield 3. I tillegg ønsker DICE å gi spillerne en opplevelse som i større grad er preget av valg og dynamikk.
Flere dramatiske, dynamiske øyeblikk
– Battlefield-serien har lenge vært preget av øyeblikk som skapes direkte av spillerne i møte med andre spillere, fortalte Lars Gustavsson, som er kreativt ansvarlig i DICE, under presentasjonen av spillet. – Slike øyeblikk finner man sjeldent andre steder enn i en Battlefield-kamp. Det vi i DICE ønsker å gjøre er å hente slike øyeblikk fra flerspillerdelen og gjøre dem til en del av enspillerdelen.
Spillet skal altså fremstå som langt mer åpent og tilpasningsdyktig enn tidligere. Gustavsson trakk fram et eksempel fra demonstrasjonen vi fikk se, der spilleren skjøt i stykker en betongvegg med pumpehagle for å kunne flanke fienden. Dette var visstnok bare ett av mange valg man kunne ta i akkurat denne situasjonen. Spilleren skal kunne skape sine egne løsninger på problemene som oppstår, og stadig ha mange muligheter foran seg.
I stedet for å gå rett på fienden kan man for eksempel instruere laget sitt til å gi dekningsild mens man går rundt og gjør en flankemanøver. Alternativt kan man hoppe i en jeep og la de fiendtlige soldatene smake bilpanser. Slik skal DICE levere flere dramatiske øyeblikk som spilleren selv får lov til å være med å skape i enspillerdelen. Historien skal ha sitt fastsatte løp fra DICE sin side, men øyeblikkene innimellom kan spilleren få lov til å styre selv.
Vår totale tid med Battlefield 4 var til syvende og sist veldig kort, men DICE kunne love mer informasjon om spillet utover våren. Fokuset denne gangen lå som nevnt kun på enspilleren, men du skal ikke se bort fra at de har mye saftig flerspillerinnhold på lur også.
Det vi foreløpig vet helt sikkert er at Battlefield 4 og den nye Frostbite 3-motoren, først og fremst er optimalisert for PC. Noen fokusering på annen maskinvare enn dette ble ikke nevnt, men med den kommende lanseringen av nye konsoller skal du ikke se bort fra at Battlefield 4 også vil dukke opp på disse. Hvis du alt nå klør etter å sette fingrene i Battlefield 4 må du nok vente til etter sommeren. Betatesting av spillet vil nemlig foregå i løpet av høsten 2013.
Les også: Anmeldelse: Battlefield 3
Les også: Intervju: – Vi vil ikke bli en Battlefield-fabrikk