Microsoft sin store, årlige pressekonferanse i forkant av E3 i Los Angeles fokuserte i år i sin helhet på spill, og avslørte mye av hva vi kan forvente oss i tiden fremover på Xbox-plattformene.
Det hele startet med en demonstrasjon av Call of Duty: Advanced Warfare, der vi fikk et glimt av fremtidens krigføring, med spillere som hopper utfor store høyder og spretter over bygninger mens kulene suser rundt ørene. En av detaljene som fikk fokus var et stilig, bevegelig skjold som du kan åpne og lukke slik at du kan skyte gjennom det samtidig som du beveger deg. Microsoft har som tidligere sørget for at at nedlastbart innhold er tidseksklusivt til Xbox, og dermed kommer først på deres plattformer.
Videre ble det vist trailere av Forza Horizon 2 med flotte, raske biler som suste gjennom forskjellige europeiske områder under varierende værforhold. Microsoft kunne også annonsere at originale Forza Motorsport 5 på Xbox One allerede i dag får sin egen utgave av banen som populært kalles «det grønne helvette», nemlig Nürburgring i Tyskland. Banen er en gratisutvidelse for alle som som eier spillet.
En ny trailer for det lagbaserte spillet Evolve dukket også opp, og viste de fire monsterjegernes kamp mot et svært beist. Både jegerene og monsteret kan styres av spillerene selv, og «alle mot en»-konseptet har gitt spillet mye oppmerksomhet. Spillet er laget av utviklerne bak Left 4 Dead, og skal få eksklusivt innhold til Xbox One, samtidig som at betatesten også vil være eksklusiv for Microsoft-konsollen.
Samarbeid i Assassin’s Creed
I det kommende spillet i snikmorderserien skal du kunne samarbeide med opptil tre venner om å gjennomføre oppdrag. I Assassin’s Creed: Unity er tidsepoken satt til den franske revolusjonen, der vi fikk se et stort folkeopprør utenfor villaen til en lokal autoritetsfigur.
Opptil fire snikmordere kan gjennomføre oppdragene ved å ta ut vakter og forsøke å snike seg fram mot målet gjennom vinduer og etasjer, klatre opp husvegger og hoppe ned fra høythengende balkonger og byens mange hustak. Etter å ha kommet seg fram til målet var det ikke stort mer å gjøre enn å sørge for at folket fikk viljen sin, og sende markien ut av vinduet og ut til sitt eget, dog noe sinte, folk.
Folkemassene og omgivelsene så vesentlig mer imponerende ut enn tidligere spill i samme serie, noe som lover godt for årets utgave i serien som har blitt en av Ubisofts kronjuveler. Vi kommer nok til å høre mer om dette spillet på Ubisofts egen pressekonferanse senere i natt.
Solnedgang i høygir
Et av storspillene som Microsoft brukte mest tid på var Insomniacs Sunset Overdrive. Traileren pekte nese til mange av medlemmene i skytespillsjangeren på en humoristisk måte, og sørget for å introdusere oss til en stor verden befolket av ekle monstre.
Spillets hovedperson suste rundt mellom rekkverk, gater og flaggstenger, til forveksling likt systemet som skatespillene i Tony Hawk-serien gjorde populært for et par-tre generasjoner siden. Skliende bortover omgivelsene fyrte helten avgårde en rekke artige våpen mot de store fiendemassene, i tradisjon med hva som kan forventes av en utvikler som har stått bak Ratchet & Clank-serien. I lomma hadde han også gjemt unna et brekkjern, som passende nok kan brukes til skli bortover strømlinjer på kryss og tvers av byen – ikke helt ulikt kroken vi benyttet i Bioshock: Infinite.
Ted Price fra Insomniac forklarte at det er spilleren som er helten, og mye tyder på at spillet inneholder en stor dose metahumor. Realismen er kastet ut vinduet for å gjøre spillet underholdende, der humor og ville våpen er blant hovedingrediensene. I tillegg til kampanjen kunne Price avsløre en egen spillmodus for opptil åtte spillere, og som han mente ville skape mye kaos, men på en god måte.
En hel sekk med spill
Microsoft viste frem en rekke andre spill også i løpet av de 90 minuttene som pressekonferansen varte. Vi fikk se en kort, men imponerende trailer av Dragon Age: Inquisition som kunne se ut til å flytte spillet mot litt mer action enn tidligere.
En ny, nedlastbar utvidelse til Dead Rising 3 ble også annonsert og sluppet i dag, med det artige navnet Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX Plus Alpha. Miniutvidelsen omprofilerer Dead Rising 3 til det som så ut som en retroinspirert arkadehallopplevelse.
Harmonix annonserte et nytt spill i danseserien sin, Dance Central: Spotlight, som blir et nedlastbartspill eksklusivt til Xbox. Det vil være tilgjengelig i september i år.
Vi fikk også se nye klipp fra Microsofts Project Spark, der den største overraskelsen var at ekornet Conker, kjent fra Nintendo 64-spillet Conker’s Bad Fur Day, plutselig dukket opp (spillet ble utviklet av Rare, som nå er et Microsoft-studio). Traileren forklarte ingenting om sammenheng eller noe mer rundt dette, så her må vi nok følge med på hva som dukker opp i dagene som kommer.
Microsoft kostet også på seg et lite glimt av et nytt plattformspill som så riktig så spennende ut. Ori and the Blind Forest er et særdeles stemningsfullt spill, med en pen grafisk stil som tydelig henter inspirasjon fra japanske animasjonsfilmer som Min nabo Totoro og Chihiro og heksene fra Studio Ghibli.
Limbo-skaperne Playdead viste også en liten film av sitt neste spill Inside. Ved hjelp av en stilistisk grafisk stil i tråd med det vi ble kjent med i Limbo, fikk vi se det som kan være en spirituell oppfølger satt til en dystopisk fremtid. Inside kommer først ut på Xbox One.
Fable er rett rundt hjørnet
Fable: Legends fikk også tid på scenen, og også i dette spillet er det samarbeid som står i fokus. Fire helter samarbeidet om å slå ned slemminger i et litt tøysete fantasiunivers. Kampsystemet ser ut til å ha fått seg en oppgradering fra tidligere, noe som kan være nyttig når det skjer mye samtidig på skjermen.
I tillegg til at samarbeidsmodusen kan også en spiller ta kontroll over fiendene. Da blir du plassert i en strategimodus der du plasserer ut fiender og feller, og kan regissere hvordan spillopplevelsen skal bli for de andre spillerne.
Vi fikk se spillerne bekjempe et svært beist som lignet på huletrollet fra den første Ringenes Herre-filmen. Etter en lengre kamp klarte de å felle styggingen, men da sto en ny horde med fiender klare for å lage hakkemat av heltene.
Noen endelig slippdato på spillet fikk vi ikke, men betatesting av flerspillerdelen vil starte denne høsten på Xbox One.
Masse, masse Halo
Den største nyheten fra årets Microsoft-konferanse handler ikke overraskende om Halo. Det som derimot var overraskende var at de ikke snakket så mye om det kommende Halo 5: Guardians. I stedet hadde Microsoft noe helt annet på lur.
Ryktene som hadde versert tidligere viste seg å være sanne, og ut fra hatten kom Halo: Master Chief Collection, en samling som inneholder nyoppussede utgaver av alle spillene i Halo-serien til Xbox One. Her er det gjenskapte versjoner av Halo: Combat Evolved, Halo 2 (som Anniversary Edition), Halo 3 og Halo 4, og 343 Studios har også gjenskapt flerspillerdelen fra de forskjellige spillene.
Flerspillerdelen fikk mye oppmerksomhet, og her skal du kunne spille på samtlige flerspillerkart som har vært utgitt. Dette utgjør over hundre forskjellige kart. Spillene skal kjøre i upåklagelige 1080p, også kjent som ordentlig Full-HD.
I tillegg til dette vil Master Chief Collection inneholde en ny digitalserie, Halo: Nightfall, regissert av Ridley Scott. Serien ser ut til å følge en ny figur i Halo-universet og det ser foreløpig ut til at den eneste måten å få tilgang til serien er via samlepakka. Microsoft hadde også et ess til i ermet, der de kunne avsløre at du også får tilgang til betatestingen av Halo 5: Guardians dersom du investerer i nye versjoner av gamle eventyr med Master Chief.
Master Chief Collection skal være tilgjengelig på Xbox One allerede 11. november.
Norsk innslag i Los Angeles
Microsoft viste frem klipp fra en rekke uavhengige spill som kommer til deres Xbox Live-tjeneste ID@Xbox, og blant dem var en norsk kjenning. Earthlock: Festival of Magic fra Snowcastle Games var et av de mange spillene som fikk tid på skjermen i dette segmentet.
I tillegg til det norske Kickstarter-prosjektet kunne du se glimt av titler som Knight Squad, Grave, Threes, Fenix: Rage og Hellraid.
Det samme teamet som sto bak nyversjonen av Killer Instinct kunne også avsløre at de jobber med en nyutgivelse av enda et spill som kom ut på den originale Xbox-en. Phantom Dust ble riktignok aldri gitt ut i Europa, men utviklerene hevdet hardnakket at dette var et spill som fortjente en oppussingsjobb.
En ny trailer fra The Witcher 3: Wild Hunt viste lekker grafikk og et nytt system for å følge blodspor når du jager på monstre.
Et annet spill vi har sett før, men som fikk scenetid denne gangen også, er svenske Massives The Division. Deres nye trailer viste flere nydelige urbane omgivelser i det en gruppe spillere traverserte New Yorks undergrunn før de bega seg ut i taktisk kamp i den amerikanske østkystbyens gater. Vi så hint av spennende kampmekanikker som artige granattyper, og Microsoft trakk frem at ekstrainnhold til spillet vil være tilgjengelig først på Xbox.
Nye spill
En håndfull nye spill ble også presentert på spillekstravagansaen fra Galen Center i Los Angeles. Vi fikk et glimt av Lara Croft i Rise of the Tomb Raider. Her så vi den kjente spillheltinnen bli jaget av bjørner, falle ned steinskrenter og skyte på folk med pil og bue. Det var lite informasjon vi fikk om spillet, men det lille som var så spennende ut.
Et annet nytt spill som ble vist frem var Scalebound. Det utvikles av Platinum Games som kanskje er mest kjent for å stå bak Bayonetta og Metal Gear Rising: Revengeance. Vi fikk se enorme monstre som sloss mot hverandre, og en sverdsvingene helt som på et eller annet vis skal bekjempe disse vanvittige skapningene. Heller ikke her var det mye vi fikk vite, men spillet skal være eksklusivt til Xbox One.
Det siste spillet som ble presentert var Crackdown. Det blir det tredje spillet i serien (men heter det samme som det første), og vil nok en gang la spilleren traversere en enorm, åpen verden. Videoen viste en figur som tok ned et slags kommunikasjonstårn ved å kjøre en lastebil med eksplosiver opp veggen på en fallende skyskraper før den kræsjet i tårnet og eksplosjonen fylte himmelen. Med andre ord omtrent akkurat den samme galskapen som vi ble vant med i de tidligere Crackdown-spillene. David Jones leder utviklingen, slik han også gjorde på det første Crackdown-spillet.
Vi er på plass i Los Angeles for å grave frem mer info om disse titlene, og kanskje spille noen av dem, i dagene fremover. Følg med på Gamer.no den kommende uka!