Bethesda Game Studios sparte ikke på kruttet da de avsluttet pressekonferansen som sparket i gang E3 natt til mandag. Spilldesigner og direktør Todd Howard tok til scenen og lempet et lass av ny informasjon om Fallout 4 på sultne fans og journalister. Hele presentasjonen kan du se nederst i artikkelen.
Kanskje mest spennende for de som gleder seg til postapokalypsespillet er det at spillet vil bli tilgjengelig på PlayStation 4, Xbox One og Windows allerede 10. november 2015.
For å gi fansen et innblikk i hva man kan vente seg til høsten, viste Howard frem en god del av spillet.
Demonstrasjonen som ble vist under konferansen tok oss først tilbake til en verden før bombene falt. I denne prologen får vi se en mann og en kvinne som står og fikser seg foran et baderomspeil. Her kan man endre utseende og kjønn på figuren, som en del av åpningen til spillet. Deretter starter en introduksjonssekvens som uunngåelig nok ender i kjernefysisk katastrofe, og flukten til figurenes designerte bomberom: ‹‹Vault 111››.
Gjør hva du vil – hvis du vil
Videre fikk vi en smakebit på hvordan ødemarken i ettermælet av atomkrig blir seende ut i Fallout 4. Vi fikk se hvordan man møter hunden fra traileren gitt ut forrige uke, samt hva slags spillfunksjoner schäferhunden har å by på. Man kan blant annet få den til å hente gjenstander for deg, eller angripe en fiende hvis du ber om det.
Demoen tydet også på at dialogen var i sanntid, og ikke i en egen statisk skjerm. Som i resten av spillet kan du nå konversere i første og tredje person, forlate samtalen når du vil eller kanskje skyte samtalefellen din i ansiktet, hvis det er mer din greie. Det ligner mye på systemer vi har sett fra Dragon Age og Mass Effect, der du velger fra et utvalg av korte tekstsnutter som indikerer hva figuren kommer til å si.
VATS – spillmekanikken som lar deg stoppe tiden og sikte på fienders forskjellige kroppsdeler – er tilbake i Fallout 4. VATS ble først introdusert i Fallout 3, og er et system som lar deg velge målområder på fienden mens verden rundt deg har fryst.
Store byggemuligheter
Men ikke alt er død og fordervelse i dette postapokalyptiske sandkassespillet. Det ble også avslørt at man kan bygge sitt eget hus, ja til og med sin egen landsby. Ulike verktøyer gir deg muligheten til å bygge, rekonstruere og rive bygninger, samt sette opp lys, alarmer og roboter for å beskytte hjemmet ditt mot røvere. Blir området ditt attraktivt vil folk komme for å slå seg ned hos deg, og kjøpmenn og ‹‹Brahmin››-karavaner kan bidra til at ditt eget lille samfunn vokser ute i ødemarken.
Howard presiserte her hvordan spillerens frihet er og blir Bethesdas viktigste oppgave: ‹‹Dette er helt valgfritt – du kan bygge hvis du vil. Det er bare en liten del av et enormt spill.››
Om du skulle foretrekke å vandre rundt og utforske den store vide verdenen uten å etablere deg, er det mye du kan gjøre der også. Som alltid kan man plukke opp tilsynelatende verdiløst skrot, men denne gangen har alle gjenstander et formål.
Det finnes over 50 våpen i spillet, og over 700 forskjellige tilpasninger til våpnene. Man kan konstruere oppgraderinger ved å sette sammen ulike leketøy, verktøy og ymse objekter til noe nytt som gjør våpenet ditt enda lekrere. Rustningen din vil også ha flere lag for personlig tilpasning, på lik linje med våpen.
En ekte ‹‹Pip-Boy›› under juletreet i år?
En ekte ‹‹Pip-Boy››, et elektronisk armbånd brukt av figuren i spillet til å navigere i menyene, vil følge med i ‹‹Fallout 4: Pip-Boy Edition››. Man kan putte telefonen sin i ‹‹Pip-Boy››-en og installere en app som lar deg navigere menyene i spillet fra ditt eget håndledd. Eller du kan velge å bruke appen uten armbåndet, dersom du ikke kjøper ‹‹Pip-Boy Edition››.
Spillet er bygd i neste generasjons versjon av Bethesdas Creation Engine, og med alle de nye mulighetene man får friheten til å velge mellom lover utvikleren at Fallout 4 kommer til å bli deres mest detaljerte og ambisiøse spill til dags dato.
Fallout-studioet viste også frem et eget mobilspill.
I Fallout Shelter skal du styre ditt eget «vault» »
Her kan du se spillet i aksjon, som vist på E3 i natt: