Gamer.no StarCraft II Archon Mode Challenge

Her avgjør «Snutes» lag den spennende finalen i Archon Mode-turneringen

Kunne fort endt annerledes dersom motstanderen ikke tok et skjebnesvangert valg.

ESL/Patrick Strack/Gamer.no

HVA ER ARCHON MODE?

Vis mer

Spillvariant i StarCraft II der to spillere kan dele kontroll over én og samme hær. Dette er et frieri til spillere som ikke ønsker å hoppe ut alene i den konkurransefokuserte flerspillerdelen. Én spiller kan for eksempel fokusere på å samle ressurser og bygge bygninger mens en annen kontrollerer styrkene i kamp.

PREMIENE I GAMER.NO ARCHON MODE CHALLENGE:

1. plass: 2 x 500 kroner, to Collector's Edition, to t-skjorter, to hettegensere og plakater

2. plass: 2 x 500 kroner, to t-skjorter, to hettegensere og plakater

3. plass: 2 x 500 kroner, to hettegensere og plakater

4.-8. plass: 2 x 250 kroner, to t-skjorter og plakater

9.-12. plass: Plakater

Søndagens sluttspill i Gamer.no StarCraft II Archon Mode Challenge gikk akkurat slik de aller fleste hadde spådd på forhånd. Både Moose Destroyers og Bare Eiki Band tok seg enkelt til finalen, og dermed ble turneringen også avsluttet med det mest spennende og jevne oppgjøret av dem alle.

Finalen ble spilt etter best av syv-prinsippet, og Bare Eiki Band bestående av Eik «Eiki» Johannes Nysted Grødem og Tin Trung «CreamCake» Duong ledet 2-1 etter tre spilte kart. Deretter handlet det meste om elgknuserne Jens «Snute» Waller Aasgaard og Richard «RiChY» Rørmark, som vant resten av kartene frem til det hele var over på stillingen 2-4.

Se opptak av finalen nederst i saken.

LES OGSÅ: Slik fungerer den nye samarbeidsmodusen i StarCraft II

Skjebnesvangert rasebytte

Bare Eiki Band startet finalen som Protoss, og det skapte mye trøbbel for Moose Destroyers innledningsvis.

– Vi visste før turneringen startet at Snute og RiChY sannsynligvis kom til å være vår største utfordrer til tittelen. Likevel gikk de første kartene ganske bra. Jeg og CreamCake har veldig god synergi som Archon, og vi slo Snute» og RiChY relativt enkelt i starten, forteller Eiki til Gamer.no.

Eik «Eiki» Johannes Nysted Grødem og hans kamerat Tin Trung «CreamCake» Duong dannet Bare Eiki Band, og de skapte lenge store problemer for sin motstander i finalen.

Tidligere i turneringen og ladder-sammenheng har Eiki og CreamCake lyktes godt med å bytte mellom Protoss og Terran, men det byttet skulle vise seg å bli sjebnesvangert i denne finalen.

– Vi valgte å spille som Terran på kart der Protoss er svak også i finalen. Det var nok en dårlig avgjørelse, siden Zerg er ekstremt sterkt mot Terran for øyeblikket, og Snute visste akkurat hvordan han skulle utnytte dette. Det var litt bittert å tape finalen etter å ha spilt veldig bra i noen av rundene, men Snute og Richy var sterkere totalt sett, sier han.

Zerg mot Protoss var Snutes sterkeste «match-up» i Hearth of the Swarm, men i nye Legacy of the Storm har han ikke klart å venne seg til disse møtene enda. Da var det naturligvis gunstig for ham og RiChY at skiftet kom før det var for sent.

– Vi fikk ganske mye motstand da de spilte som Protoss. Jeg er ikke så veldig komfortabel med Zerg mot Protoss, så det var en lettelse da de byttet til Terran mot slutten av serien, forteller Snute til Gamer.no.

– Archon Mode er mindre stressende

Les også
Anmeldelse: StarCraft II: Legacy of the Void

Snute og RiChY kjenner hverandre fra tiden med StarCraft II: Wings of Liberty, hvor de startet å spille klassisk to mot to hos GamersLeague. Da kontrollerer man hver sin base og hver sine enheter.

Eskil «Fearsome» Uggen (t.v.) og Julian «DogSledder» Nash kommenterte Gamer.no Archon Mode Challenge direkte fra BarCraft i Oslo.

– Det er også en veldig morsom spillmodus, men vi har ikke spilt det på en stund. Det virker som om Archon Mode er mer populært nå. Det er i hvert fall mer balansert og lettere å sette seg inn i, siden spillet er balansert rundt en-mot-en, mener Snute.

– Hva synes du om denne måten å spille StarCraft på?

– Det er morsomt, litt mindre stressende og man har mulighet til å konsentrere seg mer om enkelte ting. Man kan fordele oppgaver avhengig av hva som skjer i øyeblikket. I starten tok jeg meg av åpningen, og senere når vi gikk for angrep tok RiChY seg av basen, for eksempel. Det er fint å kunne gjøre to ting samtidig, men man må også fordele roller godt, det var et par ganger hvor vi var under mye press og begynte å overlappe litt.

Eiki synes modusen er artig fordi han og lagkameraten CreamCake kan spille på hverandres styrker. De har kjent hverandre siden tidlig 2013 og øver mye sammen.

– Jeg synes det er veldig interessant og gøy å spille Archon Mode. Når man har en partner man kommer godt overens med er det veldig morsomt. Med CreamCake er det ekstra gøy fordi vi utfyller hverandre så bra. CreamCake er veldig dyktig i strategi og planlegging, mens jeg er god på utførelse og taktikk. Slik blir vi samlet sett mye bedre enn vi er alene.

Som vinnere av Gamer.no Archon Mode Challenge stikker Snute og RiChY av med 500 kroner hver, to Collector's Edition, to t-skjorter, to hettegensere og plakater. Eiki og CreamCake får det samme, minus samlerutgavene, for andreplassen.

Hele sluttspillet ble vist foran publikum på BarCraft Oslo og BarCraft Trondheim. Se opptaket av finalen her:

Siste fra forsiden