EA har tradisjonelt vært et ganske forhatt selskap. Selskapet har vært tilsynelatende ustoppelig i sin ekspansjon, i starten av dette millenniet kunne det se ut som det opprinnelig amerikanske selskapet var i ferd med å ta over verden, eller i alle fall spillverden.
Et kontroversielt selskap
Selv om den imperialistiske oppførselen har roet seg litt har EA også fått pepper for å utvikle og utgi alt for mange og dårlige spill. Selskapet er viden kjent for sine sportsspill, det var likevel ikke uhørt at det gikk flere år mellom de virkelige nyvinningene. Til tross for at det ble sluppet nye FIFA, NHL og Madden-spill hvert eneste år.
Navn som Need for Speed ble kjøpt opp og deretter melket til kua var tom opptil flere ganger, og spillene i Sims-serien har så mange utvidelsespakker at man ikke lenger husker hva som hører til hva.
Men i 2007 kom John Riccitiello på banen som sjef i selskapet. Han erkjente tidlig at selskapet for det første trenge flere nye såkalte IP-er, og mindre oppfølgere. I tillegg overrasket Riccitello alle når han tok inn over seg det nokså labre anmeldersnittet EA-spill har på samlesider som Metacritic. Riccitiellos filosofi var kort sagt færre, men bedre spill.
Hvorvidt visjonæren lyktes i å oppnå sine ambisjoner kan helt sikkert diskuteres, men det er likevel liten tvil om at nyvinninger som Mirror’s Edge, Dead Space og Spore var et produkt av et nytt og bedre EA. Til og med Need For Speed-serien er tilbake i spillevarmen, med det glitrende Need For Speed: Shift.
Dette nye fokuset på kvalitet ser ut til å kunne følge EA også inn i det nye året, i alle fall om vi skal tro den europeiske EA-toppenJens Uwe Intat . Han ser gjerne færre, men bedre titler fra EA i 2010. Ifølge Intat er det mer hensiktsmessig både for utvikler- og utgivergrenen av selskapet å konsentrere seg om færre serier om gangen, og være mer kvalitetsbevisste.
Riccitello i en tynn tråd?
Dette er jo flott for oss gamere. Spørsmålet er om dette lønner seg ut i fra et rent økonomisk standpunkt. Her har en tidligere EA-leder, Mitch Lasky, sterke meninger. I Laskys blogg får John Riccitiellos mer kvalitetsbevisste EA en ordentlig skyllebøtte, og ifølge Lasky har Riccitiello skylden for en nedgang i markedsverdi på over 11 milliarder dollar.
– Mens Activision satt salgsrekorder med Modern Warfare 2 har ikke EA hatt noen store hits i 2009, påstår den tidligere EA-sjefen.
– Fra Spore, til Dead Space, til Mirror’s Edge, til Need for Speed: Undercover, det har vært den ene kommersielle skuffelsen etter den andre.
Ifølge Lasky er selskapet i en så nedsatt status at det er bemerkelsesverdig at selskapet ikke har blitt kjøpt opp enda. At styret fortsetter å gi sin støtte til den nåværende ledelsen i selskapet er like forunderlig for den arge Lasky. Anerkjente spillanalytikere, deriblant Michael Pachter, ser ut til å underbygge Laskys påstand. Investorene er visstnok misfornøyde, og da har det en tendens til å skje forandringer.
Så det kan se ut som det nye EA, markant forbedring eller ei, kan være på vei bort igjen. Undertegnede var en av de som ikke helt turde å tro på Riccitiellos lovende ord om EAs gjenfødelse i 2007, det hørtes rett og slett for godt ut til å være sant.
Selv om mannen tydeligvis ser ut til å være god for sitt ord hjelper jo det lite hvis det ikke bringer inn gryna. Da blir det nok før eller siden innbytter på toppen av pyramiden. Og det er ikke sikkert den nye ledelsen deler Riccitiellos idealisme.
(Kilde: CvG)