Skjermtid Helsedirektoratet

Helsedirektoratet anbefaler å droppe all skjermtid for de minste barna

Anbefaler også at barn mellom to og fem år kun bruker én time foran skjerm per dag.

Barn som spiller iPad.
138 - Who's iPad is it? by MellieRene4 is marked with CC BY-NC 2.0.

Helsedirektoratet har mandag lagt frem nye nasjonale råd for fysisk aktivitet, melder NTB (via Aftenposten). Rådene er i stor grad basert på de Verdens helseorganisasjon la frem for et par år siden, men med endringer for det norske publikumet.

De nye rådene oppfordrer foreldre til å begrense skjermtiden til barn betraktelig. For barn opp til to år frarådes all skjermtid, mens barn mellom to og fem år bør greie seg med én time skjermtid daglig.

– Et viktig poeng for oss er at skjermen ikke bør brukes som barnevakt, fordi det å sette barna foran en skjerm slik at de passiviseres over lengre tid, ikke er gunstig, uttaler helsedirektør Bjørn Guldvog til NTB.

Guldvog påpeker likevel at Helsedirektoratet ikke mener at det er skadelig med litt skjermtid for barna, men oppfordrer til en balanse som inkluderer fysisk aktivitet og sosial kontakt.

Anbefalingen for eldre barn og unge er å begrense passiv skjermtid på fritiden.

LES OGSÅ: Kina innfører enda strengere begrensninger for spilling »

Vil at alle øker fysisk aktivitet

Ellers anbefaler direktoratet at barn mellom ett og fem år har tre timer med fysisk aktivitet om dagen – opp fra et tidligere råd om minst én time om dagen.

Generelt sett anbefaler Helsedirektoratet mer fysisk aktivitet for alle aldersgrupper, etter at Folkehelserapporten til Folkehelseinstituttet i fjor viste at man ikke klarer å oppnå rådene for fysisk aktivitet desto eldre man blir. Voksne er verst, der kun 30 prosent klarer å følge anbefalingene om fysisk aktivitet.

Tencent innførte i fjor ansiktsgjenkjenning i sine spill i Kina.
For å hindre at barn spilte når de ikke har lov »

Kommentarer (7)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Jaqoby
3 år siden

det er så riktig. samfunnet kommer faktisk til å gå i feil vei med all den tiden folk bruker foran skjerm. si hva du vil, men det er ikke bra. og ja, er hykler

The Very End
3 år siden
12 minutes ago, Jaqoby said:

det er så riktig. samfunnet kommer faktisk til å gå i feil vei med all den tiden folk bruker foran skjerm. si hva du vil, men det er ikke bra. og ja, er hykler

Hva med å nyansere det til å si at man skal fokusere på kvalitetstid / læring foran skjerm samt begrensning? Verden går i retning av mer skjerm, og vi gjør barna våre en bjørnetjeneste om vi med vilje hindrer dem pga. gamle tankesett. Bruk skjermen til å lære noe nytt og som bonus har du da også lært dem litt om fokus og at skjerm ikke kun er ment for å konsumere dårlig innhold - det er et verktøy.

BeThomas
3 år siden
The Very End skrev (2 timer siden):
Jaqoby skrev (2 timer siden):

det er så riktig. samfunnet kommer faktisk til å gå i feil vei med all den tiden folk bruker foran skjerm. si hva du vil, men det er ikke bra. og ja, er hykler

Hva med å nyansere det til å si at man skal fokusere på kvalitetstid / læring foran skjerm samt begrensning? Verden går i retning av mer skjerm, og vi gjør barna våre en bjørnetjeneste om vi med vilje hindrer dem pga. gamle tankesett. Bruk skjermen til å lære noe nytt og som bonus har du da også lært dem litt om fokus og at skjerm ikke kun er ment for å konsumere dårlig innhold - det er et verktøy.

Idealet er å bruke skjermen effektivt og nyttig.

Men det at verden går i retning av mer skjerm, er LANGT fra ett godt argument for å bruke den mer. Det er også en ekstremt unyansert uttalelse som er umulig å debattere med mindre man øker detaljnivået. Det aller meste av tiden en bruker på "fjas" framfor skjermen er veldig unyttig.

Såvidt jeg vet har man forsket på overførbarhet på handlinger fremfor skjerm. Den er forsvinnende liten. Oppgavene som skal utføres er ofte komplekse og spesialiserte. En må lære hver enkelt oppgave. I tillegg kommer utvikling av evnen til konsentrasjon og mental utholdenhet.

Viljestyrke er også forsket på, og det ser ut til å være en mer eller mindre "numerisk" størrelse. En kan se for seg ett "batteri" med viljestyrke som går tomt utover dagen. Det brukes viljestyrke HVER gang hjernen må velge å gjøre noe den ikke er interessert i.

Ta ett eksempel med en skolebok fremfor en chromebook (jeg jobber som lærer). Dersom en åpner boken, har en få (om noen) distraksjoner. Det er lettere å konsentrere seg om arbeidet, og en må bruke mindre viljestyrke og mental energi på å gjøre det en skal. Dersom en skal gjennom samme stoffet på en chromebook, må en åpne chromebooken, og så mentalt si nei til; youtube, spillnettsider, bare google....etc. Dette er utmattende mentalt, og det er før en i det hele tatt har kommet i gang med læringen.

Dernest kan en se på sosial trening. Det å tolke ansikter er noe av det viktigste vi kan lære oss. Det må som alt annet øves på. En greier ikke det gjennom en skjerm. De fleste voksne er mer eller mindre avhengige av sosiale media, når ikke voksne mennesker greier seg i møte med dataverdenen, hvordan skal da barn greie seg?

Riktig bruk er viktig å lære seg, men en må lære seg å utsette belønning først. Ellers vil en aldri klare det, og noen vil kanskje aldri klare det uansett.

 

Edit: Paragrafer, gamer spiste opp formateringen min 😕

Fleskelars
3 år siden

Det koker ned til sunn fornuft , helt greit ungene bruker skjerm bare de er ute å leker og blir litt møkkete under neglene. Møkk under negla er faktisk viktigere enn folk tror .

Iki
3 år siden
BeThomas skrev (16 timer siden):

Ta ett eksempel med en skolebok fremfor en chromebook (jeg jobber som lærer). Dersom en åpner boken, har en få (om noen) distraksjoner. Det er lettere å konsentrere seg om arbeidet, og en må bruke mindre viljestyrke og mental energi på å gjøre det en skal. Dersom en skal gjennom samme stoffet på en chromebook, må en åpne chromebooken, og så mentalt si nei til; youtube, spillnettsider, bare google....etc. Dette er utmattende mentalt, og det er før en i det hele tatt har kommet i gang med læringen.

Nå finnes det maskiner / skjermer som kun kan brukes til skolearbeid. 

Hvor læreren kan se alt som foregår på hver enkelt elev sin skjerm, fra sin egen.

Altså vil det ikke være noen distraksjoner. 

 

Problemet er vanligvis ikke mangelen på løsninger, men heller manglende vilje til å bruke slike løsninger. 

Siste fra forsiden