Det lenge etterlengtede Spore har fått en god mottakelse av spillpressen, men har ikke vekket den helt overveldende begeistringen hos mange, inkludert vår egen anmelder. Det er spesielt en angivelig mangel på dybde i spillbarheten som skal være Spores største svakhet.
Under et intervju med MTV Multiplayer erkjenner Spore-skaper Will Wright at spillet faktisk ble forenklet for å kunne appellere til massemarkedet fremfor mer drevene spillere:
– Vi var svært fokuserte på å lage et spill som er enkelt å sette seg inn i. Spore har mer dybde enn for eksempel The Sims, men tidlig i utviklingsprosessen så vi på Metacritic-rangeringen for Sims 2 og spill som Half-Life. Sims 2 lå på rundt 90, mens Half-life var på 97, så vi bestemte oss for at vi heller ville ha rangeringen og salgstallene til Sims 2 enn rangeringen og salgstallene til Half-Life.
Wright mener folk liker forskjellige deler av Spore avhengig av hvilken sjangere de ellers liker, og at ikke alle setter pris på for mye kompleksitet:
– Mange av anmeldelsene jeg har lest mente romfasen var den klart den beste, og de var skuffet over de tidligere fasene fordi de var for enkle. Andre har sagt at skapningfasen er den beste og at romfasen er for komplisert.