Når nye spillere begynner å bryne seg på nylanserte Hellblade: Senua's Sacrifice er det særlig én ting de bør være obs på: dersom man dør for mye, sletter spillet lagringsfila. Dette melder blant annet Eurogamer.
Detaljene om akkurat hvordan dette systemet fungerer kan sleive litt innom spoiler-land, så dersom du vil holde deg helt pur før du begynner spillet bør du ikke lese lenger.
Knyttet til spilltemaet
Tidlig i spillet er det en kamp som det er meningen at hovedpersonen Seuna skal tape. Fra dette punktet får hun svarte merker på armene. Desto flere ganger man dør, desto lenger opp på armen kryper disse svarte merkene, og når de når hodet hennes, er spillet over. På dette punktet slettes lagringsfila, og man må begynne spillet på nytt. Systemet er etter sigende knyttet til spillets tematikk, som tar opp mental helse.
Det er verdt å merke seg at hver gang man dør signaliseres det at Seunas eventyr kan få en brå slutt, blant annet ved at man får se en animasjon der de svarte merkene kryper oppover. Men at det resulterer i noe så drastisk er likevel en ganske uventet vri for utenforstående.
Likevel virker det ikke som om dette er noe de fleste spillere vil snuble over. Anmeldelsene ble sluppet tirsdag, og de som har brukt en god del tid med spillet forteller at det ikke er forferdelig vanskelig.
Systemet har likevel resultert i en god del debatt, med både ris og ros fra spillere og kritikere. Selv minner det meg om Metal Gear Solid-pappa Hideo Kojimas fabulering om et spill som kunne ødelegge seg selv dersom man døde i det, bare betydelig mildere.
Hellblade: Seuna's Sacrifice er ute til Windows og PlayStation 4 fra 8. august. Velrennomerte Ninja Theory står bak actionspillet, og takler denne gangen en søkelys på noe som ikke ofte tas opp med nyanse i spill: mental helse.