Gamle spill går tapt

Hele 87 prosent av gamle spill går tapt, ifølge ny studie

Video Game History Foundation ønsker bedre muligheter for bevaring av spill.

Jostein Hakestad

Nesten ni av ti spill lansert i USA mellom 1960 og 2009 er i dag umulige å få tak i. Det konkluderte en ny studie gjennomført av Video Game History Foundation (VGHF).

Stiftelsen slo seg sammen med Software Preservation Network for å undersøke tilgjengeligheten for det de kaller klassiske spill. Dette er spill lansert før 2010, som ifølge VGHF er året da digital distribusjon av spill begynte å bli mer vanlig.

Tilgjengelighet for spill lansert siden 1960.
Video Game History Foundation

Basert på et tilfeldig utvalg av 1500 klassiske spill, kom partene frem til at kun 13 prosent var lett tilgjengelige for forbrukere. Det er kun hakket over lydopptak fra før andre verdenskrig, hvorav 10 prosent er bevart.

– Vi snakker om spill fra 80-, 90- og 2000-tallet, og det står like dårlig til med dem som musikk og filmer fra da Calvin Coolidge var president (1923-1929, journ.anm).

Et stort problem for bevaringen av spill går på lover rundt opphavsrett. Film, musikk og bøker har i mange tilfeller fått unntak fra lovene, slik at biblioteker kan lage kopier og bevare dem for fremtiden. Spill er imidlertid utelatt fra slike unntak, og som VGHF forteller har bransjen kjempet med nebb og klør for å holde det akkurat sånn.

Stiftelsen håper denne studien kan bidra til å endre lovverket, slik at flere spill overlever tidens tann.

– Det handler ikke bare om å sørge for at Mario fortsatt er tilgjengelig, fordi som dere vet kommer Nintendo fortsatt til å selge Mario. Men for hvert Mario som er tilgjengelig er det ni andre spill som du kanskje aldri har hørt om og som kanskje ikke har noen historisk betydning, men som potensielt kan være interessante for forskere, sa VGHF-sjef Kelsey Lewin i en uttalelse til Kotaku.

LES OGSÅ: Video Game History Foundation anklager Nintendo for å sabotere bevaringen av gamle spill »

Kommentarer (14)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gjest Slettet-Lk8eL7iw
2 år siden

Spillene som er vist på bildet er lett tilgjengelig på nettet, mer sier jeg ikke. Men spill på floppy disker og ymse andre formater som "råtner", så er nok andelen ganske høy ja.

Dessuten er jo det meste digitalt idag, selv om en kan emulere Switch spill på PC. Problemet blir nok bare større med tiden.

Dette gjør jo at de kan lansere spill(ene) på nytt i form av remasters og "nyutgivelser"

Gunfreak
2 år siden

The year is 3291, earth is a wasteland a single wanderer walks through the desert. He find a dead horse and sits down, and plays Doom on the horse carcass. 

Uderzo
2 år siden
Slettet-Lk8eL7iw skrev (10 minutter siden):

Spillene som er vist på bildet er lett tilgjengelig på nettet, mer sier jeg ikke. Men spill på floppy disker og ymse andre formater som "råtner", så er nok andelen ganske høy ja.

Dessuten er jo det meste digitalt idag, selv om en kan emulere Switch spill på PC. Problemet blir nok bare større med tiden.

Dette gjør jo at de kan lansere spill(ene) på nytt i form av remasters og "nyutgivelser"

Et stort problem er at veldig mange spill er avhengig av online, selv enspiller spill. Så når utgiver/utvikler bestemmer seg for å skru av serverne, så er det game over.
Selv om man skulle fått arkivert spillene for ettertiden, så ville man aldri kunne spille dem igjen. Med fysiske formater så er dette en kjent problemstilling, men sånn burde det absolutt ikke være for digitale medier.

Som en absolutt minimum så burde spillene avleveres i en utgave som kan bevares for ettertiden, hvis spill er kultur så burde vi kunne bevare det i bibliotek i det minste.
Jeg synes at denne "leiemodellen" som har blitt så populær er en uting.
Når kunder kjøper et spill så burde spillet være spillbart i all uoverskuelig fremtid, i en eller annen form. De gjør det ytterligere vanskelig ved at de integrer online såpass mye inn i spillet, uavhengig om det gir spilleren en bedre opplevelse eller ikke, kun for å gi seg selv et alibi på en måte.
"Beklager vi kan ikke skru av online kravet nå som vi skrur av serveren, for spillet trenger det for å fungere i det hele tatt".
I starten så handlet nok online kravet om å gjøre det vanskeligere å piratkopiere spillene, men nå tror jeg det like mye handler om å ha en jerngrep på produktet.
Som det nevnes her, f.eks ved at forbrukerne kun kan få spille spillet på utgiverns betingelser, ved f.eks å måtte kjøpe remasters osv.

Entern
2 år siden
Uderzo skrev (47 minutter siden):

Et stort problem er at veldig mange spill er avhengig av online, selv enspiller spill. Så når utgiver/utvikler bestemmer seg for å skru av serverne, så er det game over.
Selv om man skulle fått arkivert spillene for ettertiden, så ville man aldri kunne spille dem igjen. Med fysiske formater så er dette en kjent problemstilling, men sånn burde det absolutt ikke være for digitale medier.

Som en absolutt minimum så burde spillene avleveres i en utgave som kan bevares for ettertiden, hvis spill er kultur så burde vi kunne bevare det i bibliotek i det minste.
Jeg synes at denne "leiemodellen" som har blitt så populær er en uting.
Når kunder kjøper et spill så burde spillet være spillbart i all uoverskuelig fremtid, i en eller annen form. De gjør det ytterligere vanskelig ved at de integrer online såpass mye inn i spillet, uavhengig om det gir spilleren en bedre opplevelse eller ikke, kun for å gi seg selv et alibi på en måte.
"Beklager vi kan ikke skru av online kravet nå som vi skrur av serveren, for spillet trenger det for å fungere i det hele tatt".
I starten så handlet nok online kravet om å gjøre det vanskeligere å piratkopiere spillene, men nå tror jeg det like mye handler om å ha en jerngrep på produktet.
Som det nevnes her, f.eks ved at forbrukerne kun kan få spille spillet på utgiverns betingelser, ved f.eks å måtte kjøpe remasters osv.

Gode poeng😀👍

Enig i at det burde finnes en bibliotektjeneste for gamle spill 😊👍

Uderzo
2 år siden

Jeg har nok et lite bias siden jeg jobber i biblioteksektoren, men det er bibliotekene sin oppgave å ta vare på kulturarven, formidle og tilgjengeliggjøre den til Norges befolkning. Norske spill i det minste, hører hjemme der. Kulturministere fra flere ulike regjeringer har alle gitt penger til norsk spillbransje så det er ingen tvil om at de mener at spill er kultur.
Jeg vet at denne problemstillingen har blitt tatt opp og jeg håper at norsk spillbransje i fremtiden tar det seriøst og samarbeider med bibliotekene og sørger for at spillene blir bevart og formidlet til alle sammen.
Det ville nok være et forbilde for andre(spillbransjen i andre land og bibliotek) og sette et lys på hvor viktig dette er.
Spill er ikke bare et kommersielt produkt, men også kultur.

Siste fra forsiden