I 2001 satt Capcoms Devil May Cry en ny standard for actionspill, og det ble etterfulgt av en rekke oppfølgere og kopier, som Ninja Gaiden og God of War. Spillets regissør, Hideki Kamiya, har siden sluttet hos Capcom og er nå hos Platinum Games. Der har han jobbet med Bayonetta, et spill som bygger videre på Devil May Cry-konseptet.
Spillet har akkurat blitt sluppet i Japan, og utgiver Sega benyttet anledning til å kunngjøre de vestlige slippdatoene. Amerikanerne får leke med Bayonetta fra 5. januar, mens i Europa må vi vente til 8. januar. Det kommer til både PlayStation 3 og Xbox 360.
I Bayonetta får vi rollen som ei heks, men ikke den tradisjonelle typen med kosteskaft og høy hatt. Heksa Bayonetta er tungt bevæpnet, med både pistoler, magi og et svært hissig hår. Hun våkner opp i en europeisk by uten å huske hvem hun er eller hvordan hun endte opp der, men det største problemet er alle de engellignende vesenene som konstant prøver å kverke henne.
Som i Devil May Cry blir det spektakulær og akrobatisk kamp mot massevis av merkelige fiender, men Bayonetta ser ut til å ta det hele et skritt lengre. Hun kan blant annet bruke det flommende håret sitt til til å fyre av gigantiske knyttnever, eller gjøre det om til et digert beist som gnager fienden i seg.
For mer informasjon om spillet kan du ta en kikk på Lerviks rapport fra Gamescom.