Sniktitt

Blur

Hei, som det går!

En litt ny vri på Mario Kart.

KÖLN (Gamer.no): Liverpool-baserte Bizarre Creations har opparbeidet seg et godt rykte innen racingsjangeren. Det man har levert med Project Gotham Racing-serien står det respekt av, men etter fire spill er det eventyret over. Man har nemlig skilt lag med Microsoft, som eier PGR-navnet.

Nye eiere

Nå er engelskmennene underlagt Activision, og snart er det klart for mer bilkjøring fra Bizarre. Denne gangen snakker vi 100 prosent arkade, ja en slags avansert versjon av populære Mario Kart. Vi kikket nærmere på Blur under Gamescom i Köln.

Med en BMW på tur.

– Dette er et spill vi har hatt lyst til å lage lenge. Her gir vi dere enda mer moro, mer spenning og det er mer intenst, sier Bizarres Ben Ward til Gamer.no.

Med opptil 20 biler på banen samtidig ser vi absolutt at dette kan bli hett. Men vent, det er mer. Våpenbruk og ødeleggelse står også sentralt. Du kan ha opptil fem plasser for angrepsverktøy tilgjengelig til enhver tid, og disse plukker du opp fra veibanen mens du kjører rundt. Du kan også spille defensivt, det vil si bruke skjold når du får beskjed om at et angrep er på vei mot deg. Dette blir du svett av, garantert!

– Vi har en ambisjon om at spilleren hele tiden skal ta strategiske valg i dette spillet. Det er selvsagt alltid det i svingene i bilspill, men vi ville også at spillerne skulle tenke på slettene. Derfor kan du plukke opp elementer som kan brukes til din fordel. Det er opptil deg å vurdere hvilke du vil bruke og når, forteller Ward.

I starten er bilen din helt uten angrepsmidler, og det er opp til deg å tjene midler til å får kjøpt plass til våpen. Dette gjør du rett og slett ved å få fans, noe som kan sammenlignes med Kudos-poeng i Project Gotham Racing. Dette får du av å kjøre med risiko og bruke angrepene du etter hvert får tilgjengelig, plasseringen i løpet er ikke viktig i denne sammenhengen.

Elektrisk stemning midt under et angrep.

Kjøp deg opp

Du kan nemlig oppgradere til du har maksimalt med plass for opplåsbare våpen, og da er du er farlig fiende. Eksempel på angrep er miner, nitro og lynnedslag. Du kan også kombinere angrepstyper, samt ta i bruk flere identiske om gangen for ekstra effekt. Skjoldet har vi nevnt, og er perfekt å ha i baklomma mot slutten av løp du leder – da skal det mye til for å slå deg.

Selve kjøringen er i en ganske ren arkadestil. Bremsene er nesten overflødig der du suser rundt i hundrevis av kilometer i timen. Selv om bilene får både fysisk og reell skade, vil ikke Bizarre at du skal hindres for mye av kollisjoner.

– Vi fant ut at mange ikke likte krasjing så godt, det vil si krasjing der du måtte rygge og styre for å komme deg på riktig kjøl. Derfor settes du automatisk tilbake midt på banen dersom du havner i trøbbel i Blure, sier Ward.

Det er likevel nyttig at det gjerne er repareringsikoner rundt om kring på banen, for skadene du får på bilene kan hindre deg mye i kamp om seieren. Kjører du gjennom et slikt ikon er imidlertid alt fryd og gammen igjen.

Les også
Anmeldelse: Blur
Dette kan blir svært intenst.

Når det gjelder biler er det rundt 50 av disse i Blur, samtlige er skreddersydde for tittelen. Biler vi fikk se var blant annet Nissan Skyline, Opel Astra Extreme, Audi R8, Camaro og Mustang. Bizarre har samarbeidet tett med bilprodusenter for å lage biler som passer inn i den litt spesielle settingen i dette spillet. Hvis noen sutret over bulking, var det game over i forhandlingene.

– De som ikke ville se at bilene ble skadet, ja de droppet vi bare der og da, flirer Ward.

Før han understreker:

– Vi har aldri hatt så mye ødeleggelse i et bilspill tidligere, så da måtte vi ha produsentene med på laget.

Nyrealisme

De fleste bilene har litt overdrevne proporsjoner og mykere kurver enn det som er normalt, og det er ingen tvil om at man vil distansere seg litt fra virkeligheten – i hvert fall når det kommer til detaljene.

Du kan kose deg på en rekke mer eller mindre autentiske lokasjoner i Blur, blant annet velkjente Barcelona – der vi gjorde unna vår testkjøring. Bizarre har imidlertid skreddersydd byene til sitt bruk. Veiene er mye bredere og topografien mer ekstrem, du må jo ha plass til å skape ugang. Dessuten er det stadig vekk muligheter for alternative ruter på brettene, noe som skaper ekstra nerve.

Ødeleggelsen kan bli total.

Bizarre vil også fokusere på at Blur skal bli en sosial opplevelse, selv når du spiller alene. I karrieredelen er du en del av et virtuelt sosialt nettverk, der rivalene mer enn gjerne kommuniserer med deg på ulikt vis. Vi får også skikkelig flerspiller, enten over nett, på delt skjerm eller i en festmodus.

Jeg prøvde meg mot to journalister og en av utviklerne med delt skjerm, og ikke overraskende var jeg uhyggelig god. Ved hjelp av kjapp og presis bruk av våpen, og en stø arm på rattet (les: kontrollen), vant jeg overlegent. Jeg fikk inntrykket av at dette raskt kan bli en klassiker rent sofaspillmessig. Det er lettfattelig og intens moro. Man kan til og med spille en modus der du selv lager regler og rammer for løpet, slik at du kan skreddersy spillopplevelsen.

Vi fikk også en god forklaring på hvorfor du ikke kan sitte inne i bilen mens du kjører. I Blur er det tredjebilssynsvinkelen som gjelder.

– Vi ville ikke gå for førervinkel, for dette spillet handler om alt det som skjer rundt deg. Da hadde denne synsvinkelen vært et hinder, avslutter Ward.

Konklusjon

Det er ingen hemmelighet at Bizarre Creations hentet en god del inspirasjon fra et spill som Mario Kart da ideen til Blur ble utviklet. Dette er som skapt for sofaflerspiller, eller nettspill, og virker særs godt egnet til hektiske konkurranseøkter. Med ekte biler og ekte byer får det hele en frisk dimensjon, selv om arkadepreget er svært sterkt. Akkurat dette passer imidlertid tittelen godt. Man tar ikke seg selv høytidelig, og da blir resultatet et spill som trolig vil gi mye moro for pengene.

Blur kommer på Xbox 360, PlayStation 3 og PC 6. november.

Siste fra forsiden