Etterfølgeren til det spektakulære Prince of Persia: The Sands of Time har et mørkere fokus enn originalen, og den persiske prinsen har blitt kraftigere og flinkere til å sloss siden sist. Han har fått muligheten til å bruke en rekke nye teknikker, og utviklerne lover at hver enkelt kamp vil være unik, takket være et mye friere kampsystem enn tidligere.
Nå kan prinsen kjempe mens han utnytter seg av ting som befinner seg i miljøet rundt ham (som stiger, søyler, vegger, tau og slike ting). Dessuten kan han ta tak i fiender og rive fra dem våpenet (som han kan kaste bort eller bruke som sekundærvåpen om han vil det).
Han vil også kunne kombinere bevegelser med hverandre, og Ubisoft hevder at dette har gjort kampsystemet i Prince of Persia: Warrior Within like avansert som i de beste kampspillene. Dette systemet kommer naturligvis i tillegg til det klassiske Prince of Persia-gameplayet, med plattformer og små oppgaver som må løses underveis.
Prinsen kan nå benytte seg av en haug ulike våpen, fordelt på fire ulike klasser. Etter hvert som du kjemper får prinsen erfaring med de ulike våpenklassene. Dette kommer godt med, for fienden er dødelig og hver av dem vil kjempe med sin unike stil. Dessuten vil de samarbeide for å ta knekken på prinsen, og for å ha håp om å overleve angrepene deres må spilleren utnytte seg av de mange mulighetene det nye kampsystemet gir.
Hvis du vil se hvordan det nye kampsystemet tar seg ut i praksis kan du ta en titt på en nylansert demonstrasjonsvideo. Den er på hele 74 MB, og du finner den her (i den andre enden av lenkene finner du også noen artige 3D-skjermbilder du kan titte på):