Sniktitt

Hearts of Iron 2

Hearts of Iron er et av de mest avanserte og beste strategispillene med rot i andre verdenskrig. Likevel var det noen små ting som manglet for å bli en skikkelig klassiker, blant annet litt for mye knot og detaljstyring innimellom. Nå kommer snart oppfølgeren som ser ut til å rette på de fleste av feilene.

Side 1
Side 2

Nytt og forbedret kampsystem
Det er ingen tvil om at Hearts of Iron 2 kun passer for de spesielt interesserte. Samtidig er det gjort et par grep som gjør at flere gamere kan presse spillet til sitt bryst. Først og fremst trenger man ikke å detaljstyre alt i like stor grad som før. Størst grep er det gjort i måten du kommanderer fly og båter, men også med landstyrker har gjennomgått visse endringer. Hvis du for eksempel ønsket at et skip skulle patruljere en kystlinje måtte du tidligere kommandere den opp og ned manuelt hele tiden. I Hearts of Iron 2 kan du legge inn en ordre som varer i et visst antall måneder. Du kan også velge intensiteten skipet skal følge ordren. Du kan sende flåten din ut til å patruljere, søke og ødelegge ubåter, senke konvoier, gjennomføre kystbombing etc.

Fly fungerer i bunn og grunn på samme måte som skip. Du kan sende dem ut på oppdrag i fiendens territorium, så lenge det er innenfor flyets rekkevidde fra hjembasen. Du kan gi flyene en ny hjembase, men effektiviteten blir dårligere hvis basen ikke har kapasitet til alle flyene. Du kan beordre flyene dine ut til å ta kontroll over luftterritoriet, gjennomføre strategisk bombing, infrastruktur-bombing, kommunikasjon, logistikk, skip osv. Du kan også bombe havner og flybaser, og dermed svekke kapasiteten deres. Samtidig må du passe deg for fiendens anti-luft-kanoner, jagerfly og hvis fienden er godt utviklet; radar. Å bruke flyene og skipene dine effektivt er avgjørende for å vinne slagene, og ikke minst krigen.

Også innenfor landbaserte styrker er det store endringer. Spillet introduserer ”bevegelse er angrep”, som betyr at når du begynner å bevege deg inn i fiendens territorium så angriper du. Du behøver ikke å først bevege deg inn for så å begynne angrepet, slik det var før. Du kan også gi landstyrkene oppdrag over lengre tid, kommandere dem til å støtte et angrep eller bare være reserver.

I Hearts of Iron savnet vi detaljstyring for landets politisk retning. Dette er viktig både for å enklere kunne få i land avtaler og allianser med andre land, og for hvilke politiske ledere du kan velge mellom. I Hearts of Iron 2 er det sju forskjellige politiske parametere som du innimellom kan velge å forskyve og dermed endre den politiske retningen landet ditt tar.

Diplomatiets makt
Du vil ikke lenger motta diplomatipoeng. For å utføre forskjellige diplomatiske handlinger trenger du penger. Som oftest vil mindre land ha mindre penger enn de store, så i realiteten vil det ikke fungere så ulikt. Det er derimot to andre nyheter på diplomatifronten. For det første kan du nå inngå langvarige handelsavtaler med andre land. Hvis du har overskudd av ett produkt eller det ikke finnes olje i landet ditt, er en langvarig handelsavtale en nødvendighet, med mindre du vil gå til det skrittet å innvadere oljerike områder. Systemet med handelsavtaler er greiere å holde rede på enn systemet med internasjonal handel som fantes i det første spillet.

Du kan inngå såkalte ”ikke-aggresjons”-avtaler med andre land hvor dere lover å ikke angripe hverandre. En veldig velkommen nyhet ettersom vi vet at det fantes flere slike i tidsperioden vi spiller. Det gir også et nytt aspekt til spillet da du ikke trenger å være alliert med et land for å sikre deg mot angrep.

Ansett rett forskningslag for gode resultater
Innenfor forskning er det også gjort en del endringer. Hvor gode resultater du vil greie å oppnå i forskningen din kommer ikke lenger kun an på hvor mye penger du bruker. Du må ansatte mellom en og fem forskningslag, alt etter som hvor stort landet ditt er. Som oftest er det snakk om store, kjente, industriselskaper, alle med forskjellige ferdigheter og fagfelt. Spiller som Norge kan du velge mellom selskaper som Kværner, Raufoss ammunisjonsfabrikk, Kongsberg, Kjeller flyfabrikk og Horten Naval Yards. Det er viktig å velge riktig forskningsgruppe til riktig prosjekt. Det sier seg selv at Raufoss ammunisjonsfabrikk ikke vil være like gode i forskning på taktiske bombefly som Kjeller flyfabrikk.

Mye av det samme innen det tekniske
I motsetning til en del andre oppfølgere er det ikke bedre grafikk som er den største nyheten i Hearts of Iron 2. Paradox har jobbet litt med den for å gjøre den litt bedre, men grafikkmotoren er fortsatt den samme. Spillet har blitt litt mykere i kantene og de nye kartmodusene gjør spillet oversiktlig. Det er også andre små endringer som gjør det hele litt friskere, men i bunn og grunn er det fortsatt det samme. På lyd- og musikksiden fortsetter spillet i samme spor med klassisk musikk og heller lite på lydeffektsiden. Men så skal det også være sagt at det aldri har vært storslått grafikk og lydeffekter som har vært salgstrikset for Hearts of Iron.

Det er lett å legge merke til at vi ikke spiller noe ferdig versjon. Det finnes en del feil og mangler, og som sagt er ikke opplæringsdelen implementert. Spillet har også en lei tendens til å rett og slett hoppe ut av spillet på visse punkter i scenarioene. Forhåpentligvis er dette noe utviklerne vil jobbe med fram mot utgivelse så de ikke gjentar fadesen de gjorde med Victoria.

Innenfor flerspiller har det også skjedd litt. Nå kan opptil 31 spillere spille mot hverandre samtidig. Det er også mulighet for at opptil ti spillere kan styre ett land sammen. Introduksjonen av scenarioer passer også bedre enn spillmodusene som fantes i Hearts of Iron, som ofte ble en langvarig affære. Vi har dessverre ikke fått testet flerspiller enda, men det ser ut til å være betydelig forbedring fra Hearts of Iron.

Konklusjon
Hearts of Iron 2 ser ut til å videreføre de gode aspektene ved Hearts of Iron, samtidig som det tilfører flere nye, interessante aspekter. Du trenger ikke å detaljstyre alt i like stor grad som før, og det nye systemet for handel er mye bedre og mer foreståelig. Forskningsdelen i spillet virker også mye mer naturlig og realistisk enn den gamle. Spillet er like vanedannende som alltid og du bør ikke bli overrasket hvis klokka plutselig er blitt to på natten når du klokka tolv hadde tenkt å legge deg etter du bare hadde gjort ”den ene tingen”. Et par ting gjenstår fortsatt, men Hearts of Iron 2 ser ut til å bli Paradox Entertainment sitt beste spill hittil.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden