Sniktitt

Hearts of Iron 2

Hearts of Iron er et av de mest avanserte og beste strategispillene med rot i andre verdenskrig. Likevel var det noen små ting som manglet for å bli en skikkelig klassiker, blant annet litt for mye knot og detaljstyring innimellom. Nå kommer snart oppfølgeren som ser ut til å rette på de fleste av feilene.

Side 1
Side 2

I Hearts of Iron 2 er hele verden med i spillet og du kan faktisk velge å spille som hvilket som helst land på den tiden. Du vil imidlertid få størst utbytte av spillet hvis du spiller som en av stormaktene. Du må passe på å holde økonomien - selve drivkraften bak krigen, ved like, samtidig som du må vinne på slagmarken og bruke diplomati for å få hjelp og sympati blant andre land. Har du overskudd må du passe på å utvikle nye doktriner, militære maskiner og industrier for å ikke komme på etterskudd. Hvordan hadde verden sett ut i dag hvis Tyskland hadde oppfunnet atombomben først?

Det er flere store endringer fra Hearts of Iron. Det du først vil legge merke til er endringer i grensenittet. Hele menyen har skiftet side fra høyre til venstre og den fungerer ikke som før. Menyen er enklere og mer lettfattelig enn sin eldre bror. I tillegg til de kartmodusene som fantes før, har utvikleren også fått med et par nye. Hvor nyttig det er med både et regionkart og et ”area”-kart som er delt inn i enda mindre deler kan diskuteres, men å ha et ekstra kart er vel ikke så mye å klage på. At infrasturktur-kartet er borte er imidlertid litt pussig. Utviklerne har også endret litt på ressurssystemet og annet småplukk.

Historisk korrekt
Som tidligere har Hearts of Iron 2 et imponerende historisk bakgrunnsmateriale i bunn. Når du velger land i starten av spillet blir du presentert med en historisk beskrivelse av tilstanden landet var i. Hvert land har politikere du kan bytte ut, og utskiftingen gir ulike konsekvenser for landet. Historiske begivenheter som inntreffer etterhvert vil også påvirke landet ditt. Ofte kan du velge mellom to muligheter som har forskjellige effekter for landet ditt. Utgangspunktet for spillet er stort sett alltid historisk korrekt. Jeg vil påstå at Hearts of Iron 2 gir deg vel så mye kunnskap om andre verdenskrig som enkelte bøker. Deler av utviklingslaget har faktisk studert blant annet militær historie på universitetet i et halvt tiår.

Hearts of Iron 2 er ikke et spill du kan hoppe rett inn i og begynne å spille. Har du ikke brukt tid til å sette deg inn i spillet, vil du heller ikke få noe utbytte av det. I vår betaversjon fungerte dessverre ikke øvingsdelen enda, men forhåpentligvis vil den være grundig og forståelig. Å være nødt til å lese en tykk manual før en forstår nok til å spille er for mange ikke spesielt tiltrekkende.

Scenarioer gir ny dimensjon
Har du noen gang drømt om å gjenskape store slag og begivenheter som D-dagen i Hearts of Iron? Nå har du sjansen! Den kanskje største nyheten i Hearts of Iron 2 er muligheten for å spille en rekke scenarioer fra virkeligheten og prøve å gjenskape historien på din egen måte. Her får du muligheten til å spille D-dagen, vinterkrigen, borgerkrigen i Spania, Platinakrigen i Sør-Amerika, Operasjon Husky (invasjonen av Italia), kampen om Nord-Afrika osv. Bli ikke overrakset hvis modifikasjonsmiljøet utvikler haugevis av egne scenarioer for det de synes mangler. Et scenario med invasjonen av Norge kunne vært interessant. I scenarioene er det kun den militære delen av spillet du har muligheten til å kontrollere. Det er dine ferdigheter til å planlegge militære strategier som får sine 15 minutter i rampelyset. Du inntar rollen som øverstekommanderende for styrkene ved det enkelte slaget eller den enkelte invasjonen etc, men ikke noe mer. Spiller du som Tyskland kan du for eksempel få beskjed om at Hitler krever en hurtig framgang i invasjonen, hvis ikke vil du ligge tynt an.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden