Ifølge analysefirmaet Superdata drar det digitale samlekortspillet Hearthstone inn om lag 164 millioner kroner hver måned. Dette kommer frem i en oppsummering av selskapets årlige rapport om nettopp digitale kortspill.
Millionene skal være fordelt om lag likt mellom PC-utgavene og mobilutgavene, men som vi kan se i grafen til høyre har mobilutgavene hatt en svær vekst de siste månedene. Antageligvis skyldes dette delvis lanseringene på iPhone og Android-telefoner i april.
Samme situasjon som World of Warcraft
Analytikerne i Superdata tror at Hearthstone-suksessen har flere paraleller til Blizzards andre gigantsuksess, World of Warcraft. Argumentet er at utvikleren har greid å strømlinjeforme samlekortspillsjangeren, en sjanger som ofte kan være kompleks å sette seg inn i. At spillet også er fylt med Warcraft-universets kjennemerker hjelper også.
Vel å merke er Superdata åpen om at rapporten baserer seg på estimerte tall. Ettersom Blizzard ikke har sluppet disse dataene offentlig, er det noen gjettinger, algoritmer og tall som firmaet har hentet fra andre kilder som danner grunnlaget.
Til Polygon fortalte Superdata at de benytter seg av kreditkortinformasjon og utgiveres interne tall, som videre bygges ut av Superdatas estimeringer. Feilmarginen skal dog vanligvis være svært lav.
Om få uker begynner for øvrig Telenorligaen her på Gamer.no der landets ypperste Hearthstone-spillere skal kjempe mot hverandre gjennom høsten. Påmeldingen er fremdeles åpen, og det er fritt fram for alle som vil prøve seg.
World of Warcraft har ikke holdt seg like godt.
Nettrollespillet har ikke hatt så få abonnenter som dette på 10 år »