Imperiebyggespillet Endless Legend ble annonsert i august, og nå har skaperne i Amplitude Studios begynt å legge ut store mengder informasjon om spillet på forumet sitt.
Endless Legend bygger på det samme grunnleggende konseptet som Civilization-serien, men foregår på en mystisk klode i universet fra romstrategispillet Endless Space. I motsetning til Endless Space er ikke dette et spill med romskip, men minner i stedet mer om fantasy-baserte titler som nittitallsklassikeren Master of Magic.
Som lederen for en sivilisasjon på en eksotisk planet full av mystikk må du bygge opp byer, forske på nye teknologier, samt drive diplomati, handel og krigføring. Spillet er turbasert, og verden er delt opp i heksagonale ruter.
Utrivelig mørketid
En av spillets sentrale utfordringer er ulike sesonger. De kan nemlig vare i flere tiår, og det er store forskjeller mellom «sommer» og «vinter». Det som skjer om «vinteren» er nemlig at solen forsvinner bak et tykt tåkelag, slik at temperaturen synker dramatisk og det knapt er forskjell på dag og natt.
I praksis betyr dette en kraftig nedgang i matproduksjon, at veiene blir ufremkommelige og at samfunnet går på sparebluss ettersom store deler av befolkningen presses ut i matproduksjon. Det er aldri helt klart hvor lenge den mørke sesongen varer, og den blir tilsynelatende lenger og lenger for hver gang.
Til nå har utviklerne lagt ut seks omfattende designdokumenter fra spillet, med detaljert informasjon om hvordan det hele vil fungere. Det første byr på informasjon om bakgrunnshistorien og det andre gir et generelt overblikk over spillet. Resten går i detalj om spesifikke temaer, som spillets verden, forskningssystemet og hvordan byene fungerer.
Endless Legend kommer i løpet av første del av 2014. Det får hard konkurranse om imperiebyggerne, da det lanseres omtrent samtidig med oppfølgeren til Warlock: Master of the Arcane og det svært etterlengtede Age of Wonders III. I tillegg har vi duggerske Pandora: First Contact, som utvilsomt får flere oppdateringer i månedene som kommer.