Sagaen om The War Z er en uten like. På tampen av 2012 ble overlevelsesspillet trukket fra nettbutikken Steam, etter at utvikleren oppgav misvisende informasjon i spillbeskrivelsen. Ikke lenge etter ble det kjent at utvikler OP Productions ikke kunne bruke navnet siden det lignet for mye på filmen World War Z.
At spillet fikk totalslakt av kritikerne i samme slengen ble toppen på kransekaka.
Derfor er det litt overraskende å høre – riktig nok fra studioet selv – at 2,8 millioner kopier av spillet har blitt solgt til nå. Dette forteller produsent Sergey Titov i et tilbakeblikk på nettstedet Gamasutra.
– Vi hadde gode intensjoner. Vi er fans av sjangeren, og ønsket å skape et spill som skulle bøte på problemene mange hadde med DayZ. Dersom vi hadde kommunisert mer åpent og effektivt om alt hadde vi kanskje lettere vist spillerne at vi ikke klonet, men la til nye ting i en sjanger som vi selv ønsket å utforske.
Tror tallene kunne ha vært høyere
Titov tror også at The War Z – kjent under navnet Infestation: Survivor Stories etter 2013 – kunne ha solgt mye mer dersom alt hadde vært på stell. Samtidig virker han å angre på en del av tumultene han og studioet rotet seg borti.
– Jeg lurer på hvor spillet hadde vært i dag om vi hadde unngått de mange feilskjærene, og om pressen hadde fokusert på det vi gjorde riktig. Selv med den negative omtalen solgte vi tre ganger så mye etter anmeldelsene som vi gjorde før de kom. Men det hadde vært løgn å si at vi ikke fremdeles undrer oss over hva tallene hadde vist dersom vi gjorde ting annerledes, sier han.
The War Z endte opp med en sammenlagt karakter på 20 av 100 på Metacritic – et bunnivå få spill når. Det er også verdt å nevne at Sergey Titov var med på å lage et annet sagnomsust spill: Big Rigs: Over the Road Racing. Bilspillet har blitt kjent som et av spillhistoriens verste spill.
En lignende situasjon skjedde med et annet spill:
Nettbutikk refunderte Dark Matter til skuffede kunder »