Det florerer med fan-blogger og ensidig rettet informasjon om de ulike konsollene på nettet. Noen mennesker har funnet ut at de er nødt å ha en favorittkonsoll, og derfor er det ofte komplett umulig å holde en saklig diskusjon omkring konsollene i et internettforum.
Den gamle veteranen Bruce Everiss, som blant annet har vært med å starte Codemasters, er en av de siste som på et saklig vis prøver å stille spørsmål omkring hva som holder Playstation 3 tilbake, i sin blogg.
Han påpeker at flere multiplattformspill later til å flyte langt bedre på Xbox 360, og at utviklere strever med å få spillet til å sitte på Playstation 3. Grand Theft Auto IV er et av de nyere spillene som ble utsatt, angivelig på grunn av at utviklerne strevde med Playstation 3-koden.
Litt av samme problematikken oppstod hos Codemasters under utviklingen av nylig utgitte Race Driver: Grid. Utviklerne klarte ikke å få spillet til å kjøre helt stabilt med 30 bilder i sekundet på Playstation 3, i motsetning til Xbox 360. Enkelte har tidligere pekt på at grunnen til at 360-versjonene av spill kommer tidligere og ofte er bedre, beror på at det har vært hovedplattform under utviklingen. Dette er imidlertid ikke tilfellet for Grids del, hvor utvikleren hevder at de aldri har hatt noen hovedplattform.
– Grafikkprosessoren er problemet
Everiss lanserer en teori om at det er grafikkprosessoren i Playstation som holder tilbake. Han skriver i sitt innlegg at Sony i utgangspunktet skulle ha en Cell-prosessor til grafikkbehandling også, men etter problemer med implementeringen av den, gikk de for en Nvidia 7800 GTX. Bakdelene med den nye prosessoren er visstnok først og fremst at den ikke er konstruert for en spillkonsoll. Videre ble konsollens arkitektur ikke som den skulle være som følge av denne endringen.
– Microsoft var med på utformingen av sin grafikkprosessor med ATI, og på denne måten fikk de en prosessor som var tilpasset en konsoll, og samtidig også har større rå prosesskraft enn 7800 GTX, forteller Everiss.
Så selv om Playstation 3 har en sterkere hovedprosessor enn Xbox 360, mener Everiss at den ser ut til å være mindre kraftig som en spillmaskin, noe flere spill det siste året har bevist. Richard Huddy fra ATI har også kommentert i et intervju med Edge for noen år tilbake, at han trodde «Xbox 360s teknologi kommer til å gi bedre ytelse enn Playstation 3s med en ganske god margin i det lange løp.»
Så, hvis det er grafikkprosessoren som holder Playstation 3 tilbake, hva med flotte spill som Rachet & Clank Future: Tools of Destruction og Uncharted: Drake’s Fortune? Er det på grunn av at bare Sonys egne studioer og noen få andre kan å utvikle til konsollen, eller er alt bare oppspinn?