Som én av mange spilljournalister som har gått fra å skrive om spill til å lage dem selv, burde Tom Francis ha en krysskompetanse som egner seg ypperlig til å forklare hvordan prosessen fungerer. Mens han jobbet for PC Gamer, snekret han spillet Gunpoint på fritiden. Krysskompetansen har han tydeligvis bestemt seg for å dra nytte av nå, med en ny videoserie der han ønsker å lære bort spillskapingsverktøyet GameMaker. Første episode kan du se nederst i artikkelen.
Videoserien er myntet på de som ikke har sekken full av programmeringserfaring, så for de mest hardbarkede er det lite å hente her. Amatører som først og fremst har lyst til å skape noe, og som egentlig ikke er så interesserte i å grave i kode er altså de som kommer til å få mest ut av serien.
Game Maker er et program som har sirkulert i spilldesignsfæren siden lanseringen i 1999. Programmet lar brukerne skape spill med et grafisk grensesnitt, samt et eget språk for scripting. Windows-versjonen er den mest robuste, men en eldre Mac-versjon eksisterer også.
Anvendelig verktøy
Selv om GameMaker ansees som et enkelt verktøy, har overraskende mange kritikerroste spill fra de siste årene røtter i programvaren. Hotline Miami, Hyper Light Drifter, Gods Will Be Watching og Nidhogg, for å nevne noen.
Også norske D-Pad Studio har brukt verktøyet, blant annet til å skape Savant – Ascent. Nordmannen Kristoffer Jetmundsen, som vant NM i Gameplay i 2012, har også sagt at han kommer til å bruke Game Maker til sine kommende prosjekter.