Da Hi-Rez Studios slapp en ny trailer for samarbeidsskytespillet Paladins i forbindelse med lanseringen av den åpne betaen tidligere denne uken, fikk den en god del oppmerksomhet – men kanskje ikke den oppmerksomheten studioet håpet på.
Det tok ikke lang tid før spillere og media begynte å peke på likhetene mellom traileren til Paladins og Blizzards nyeste skytespill, Overwatch, og dersom man tar en titt til høyre selv, er det vanskelig å ikke se likhetstrekk.
En stor helt med et svært utbrettbart elektrisk skjold; en dverg som setter opp tårn; en helt som huker tak i fiender og drar dem til seg – ja, traileren er helt klart Overwatch-aktig.
Forsvarer spillet
Nå har sjefen for Hi-Rez Studios, Todd Harris, svart på anklagene i et langt Reddit-innlegg der han forsvarer spillet. Blant annet forklarer han hvordan Paladins-prosjektet ble påbegynt før Overwatch ble annonsert, at utviklerne ble overrasket da Blizzard viste frem Overwatch.
– Vi prøvde først å finne forskjellige måter å skille oss i selve spillingen, (forskjellig hyppighet på kills, forskjellige kartstiler og spillmodi, forskjellige tema, osv.), men tilbakemeldingen fra våre tester, statistikk og spørreundersøkelser viste at kun en liten del av spillerne likte den typen spill. Til sist sa vi «screw it» og laget bare det vi tenkte var best, og nærmest vår opprinnelige visjon, selv om folk ville tro det lignet for mye på Overwatch, skriver Harris.
I tillegg peker han på at mange av ferdighetene i Paladins ble hentet fra Global Agenda og skytespillet Tribes Ascend. Harris er enig i at 42 av de 85 ferdighetene man finner i Paladins er veldig like de man finner i Overwatch. Likevel sier han at 36 av disse allerede var med i Global Agenda eller Tribes Ascend, og kun seks ferdigheter var først i Overwatch.
Innlegget går enda dypere inn i hvordan Paladins ble til, og hvordan det å kalle det en Overwatch-klone er en overforenkling. Særlig interessant er noen av videosnuttene Harris henter fra prototypene og Global Agenda, som viser at i enkelte tilfeller kan man nesten anklage Overwatch for å ha hentet noe av sin inspirasjon derifra.
Inspirasjon vs. kopiering
Til syvende og sist er det å være inspirert og det å kopiere noe alltid en balansegang som det er vanskelig å treffe helt. I dette tilfellet er det meningsløst å nekte for at det er tydelige likheter mellom de to spillene basert på traileren, men spørsmålet er om spillet i seg selv skiller seg betydelig fra Overwatch.
Det er selvfølgelig også ting Paladins har som Overwatch ikke har – for eksempel det at figurene rir inn i kamp, og et kortstokkbyggingsystem i grunn. I tillegg er det gratis.
Samtidig er denne typen spill noe som kan spores til Team Fortress 2, Unreal Tournament, Tribes og lignende frenetiske skytespill.
Hi-Rez Studios er en godt etablert spillutvikler med flere spill under beltet. Skytespillet Tribes Ascend fikk godt omtale hos oss da vi prøvde det i 2012, mens MOBA-en Smite har tilføyd en del originalitet i en sjanger som preges av faste rammer.
Det skjer neppe her, men Blizzard gikk faktisk til retten mot en utvikler i fjor »