Tilbake til joysticken
Da Nintendo 64 kom i juni 1996, satte de en ny standard med den lille joysticken ved siden av de tradisjonelle pilknappene, noe Sega tett fulgte opp med en måned senere med en spesialutviklet kontroller til spillet ”Night into Dreams…” og Sony med sin Dualshock kontroller i slutten av 1997.
En egen ristefunksjon ble nå standard, og på N64-kontrollen var det mulighet til å koble til ekstrafunksjoner under kontrollen. For eksempel kunne man kjøpe en egen kassett for lagring av spill, en mikrofon, man kunne koble til Gameboy-spill og så videre.
Denne funksjonen kopierte Sega til sin Dreamcast, hvor man fikk en liten LCD-skjerm på lagringskassettene som man kunne spille småspill på.
Selv om alle de nye kontrollene som kom nå ble mer og mer avanserte, så forble de fremdeles like enkle og logiske å bruke. Som et stygt eksempel på det motsatte gikk Atari i 1993 på en kjempesmell med lanseringen av sin 64 bit Atari Jaguar. Kontrolleren til denne hadde 17 knapper (man kunne også kjøpe en pro utgave med 20 knapper) og ble høylytt kritisert for å være overdrevet kompleks.
Hva i all verden?
Men også innen produksjonen av håndkontrollene så finner man mange humoristiske påfunn. Hva med en motorsag-kontroller til ”Resident Evil 4” ? Hobbyfiskerne i Sega klarte å trumfe gjennom en egen fiskestang-kontroller til Dreamcast, sammen med to fiskespill. Skulle man være så uheldig å bare ha en arm, ingen fare, det finnes kontrollere for dere også!
NES-kontrolleren med sitt klassiske utseende har fremdeles mange fans, og vi har i senere år blant annet fått verdens minste og største fungerende NES-kontroller. Den store varianten ble bygd av gjengen fra TV-programmet ”Attack of the Show”, og er 2,4 meter bred, 1,6 meter dyp, og 22 cm høy.
Den er fullt brukbar, om ikke litt tungvinn ettersom man må være to stykker for å kunne få brukt den skikkelig. En presentasjon av kontrolleren kan ses her.
Nå burde du vite det som er å vite om kontrollere. Neste uke fortsetter vi folkeopplysningen og tar for oss zappere og ratt.