Dersom du har fulgt modifikasjonsmiljøet til Grand Theft Auto IV de siste årene har du sikkert hørt om iCEnhancer. Modifikasjonen draperer Windows-utgaven av det nå syv år gamle spillet i en ny og betydelig oppusset drakt, noe som gir PC-riggen til mange noe litt mer grovt å jobbe med enn den vanlige utgaven.
Nå ser skaperen på hva som kan gjøres med nykommeren Grand Theft Auto V. De første små grepene kan du se på Facebook-siden til iCEnhancer og i videoen nederst i artikkelen.
– Jeg fjernet den fæle støyeffekten når man skifter mellom figurer og våpen, reduserte tåkemengden, fjernet den uklare bakgrunnen, endret solens farge til noe mer nøytralt, endret på vannet og fjernet ettereffektene for alle figurene, skriver iCE på Facebook-siden.
Så langt virker det som om fjerningen av tåken er det største og mest synlige grepet, men med tanke på hva som skjedde med Grand Theft Auto IV tror vi at dette bare er de første skrittene mot noe større.
– Selvfølgelig kan vi gjøre mer, men det er en begynnelse, og det var for det meste en test med «zzcool» for å se hva vi kunne endre ved å bruke mod-programmet OpenIV, konkluderer han.
Sent men godt
Grand Theft Auto V ble lansert til Windows 14. april, om lag 20 måneder etter at spillet først dukket opp på Xbox 360 og PlayStation 3. Det sene slippet ser ikke ut til å ha stagget på viljen til å plukke opp spillet for PC-publikumet, som nå er godt i gang med å oppleve den store åpne sandkassen som utvikler Rockstar har bygd opp.
Modifikasjoner har vært noe av det som har dominert nyhetsbildet rundt denne siste lanseringen av spillet. For eksempel skrev vi litt om en modder som tar over spillet med sin egen telefon, samt fikk endelig bekreftet at bruk av enspillermodifikasjoner ikke stenger spillere ute av flerspillerdelen Grand Theft Auto Online – noe flere hardnakket hevdet i harnisk på flere steder på internett.
Valve havnet i klammerier med mod-miljøet nylig, og måtte snu helt.
Valve fjerner betal-«mods» fra Steam »