Halo Reach blir storslagent

Amerikanske Gameinformer røper en haug detaljer fra det kommende storspillet.

Det neste innslaget i Halo-serien, Halo Reach, er på god vei. Til nå har vi hatt få detaljer å gå ut i fra når det gjelder denne forløperen, men nok en gang har amerikanske Gameinformer sikret seg et skup. I den ferskeste utgaven av bladet snakker en Bungie-mann detaljer om hva vi kan vente oss i Reach.

En skjebnesvanger kamp

Fra før vet vi at spillet skal skildre kampene om planeten Reach og ødeleggelsen av denne, en av menneskenes viktigste og mest lønnsomme kolonier. Dette blir første gang Reach dukker opp i et Halo-spill, selv om planeten har vært en sentral del av seriens bakgrunnshistorie i alle spillene har vi aldri fått se nøyaktig hva som gikk galt i forsvaret av planeten.

Spillet skildrer med andre ord den samme konflikten som romanen ”Fall of Reach” gjorde, men hovedpersonene i Halo Reach er ikke nevnt i romanen.

Fra Halo 3

I Halo Reach er man en del av Noble Team, som er en gruppe for det meste bestående av Spartan III-soldater, supersoldater som er billigere å produsere enn den forrige modellen Spartan II, og dermed mindre verdt for menneskene. Noble Team overlever selvmordsoppdrag etter selvmordsoppdrag, og samholdet mellom karakterene blir etter hvert stort. Spillere tar på seg militærstøvlene til en løytnant med kodenavnet Noble 6.

Episk

I Halo Reach skal vi få ta del i de største slagene i seriens historie. Antall fiendtlige enheter på skjermen er doblet i Halo Reach, og det er nå plass til en haug kjøretøy i tillegg. Slagene vil være av en helt annen størrelsesorden enn vi er vant til fra tidligere Halo-spill, og det inkluderer bøttevis av andre Spartans.

Arsenalet til Noble 6 består både av gamle favoritter og nye bekjentskaper. Både en ny Needler, the Needle Rifle, et hodskuddsvåpen som eksploderer inne i fienden etter tre skudd, og en DMR-rifle – en slags blanding av snikskytterriflen og standard maskingevær. Av granater er det bare frag- og plasmagranatene som gjenvender.

Foruten fokuset på episke slag søker utviklerne å igjen få frem at Covenant-romvesenene faktisk er farlige. Vi har etter hvert blitt ganske godt kjent med de forskjellige typer Covenant, men nå er det ingen nåde å få overhodet. Covenant har ikke lenger søte uskyldige stemmer, og de snakker ikke lenger engelsk, men et eget gutturalt språk. De fryktede Elite-soldatene er selvsagt også tilbake, sterkere enn noen gang.

Til slutt nevnes det i artikkelen at et Halo 1 sitt helsesystem er tilbake: Når skjoldet er nede i Halo Reach går det på helsa løs. I tillegg vil det være et helt nytt system for rustning, man kan for eksempel bytte ut muligheten for å spurte med en slags aktiv kamuflasje-funksjon, som gjør det lettere å snike seg innpå en fiende bakfra og knivstikke ham – som er en annen nyhet i Halo Reach.

Hele Gameinformers artikkel kan leses her. Halo Reach skal etter planen slippes i 2010, eksklusivt til Xbox 360.

(Kilde: Gameinformer, via CvG)

Les også
Anmeldelse:

Siste fra forsiden