Halo møter StarCraft

Det kommende indiespillet Warsoup foretar en spennende sjangerblanding.

Vi har allerede sett skytespill i en strategispillsetting med Command & Conquer: Renegade. Samtidig har vi sett strategispill i en skytespillsetting med blant annet Halo Wars. Det er likevel ikke så ofte at man ser en direkte blanding mellom de to sjangerne i ett og samme spill, men Warsoup gjør et ærlig forsøk.

Utviklerne legger ikke skjul på inspirasjonen sin.

Det er Indiegames som har greid å rote frem en video av og litt informasjon om det kommende indiespillet utviklet av det foreløpig uskrevne bladet Moon Studios.

Utgangspunktet et førstepersonsskytespill i futuristisk Halo-stil, og man navigerer minimalistiske, blankpolerte korridorer og åpne landskap med fremtidsvåpen i hånda. Samtidig må man stadig benytte ulike våpen og verktøy til å ødelegge røde bokser som er spredt utover brettene. Disse utgjør ressurser, som igjen brukes til å oppgradere våpen, bygge angrepstårn og lære seg nye egenskaper.

En av disse egenskapene er for eksempel evnen til å hoppe høyere enn normalt, slik at man kan traversere spillområdet kjappere. En annen er oppgraderingen av ordinære granater til klasebomber.

I introduksjonsvideoen til spillet forklarer utviklerne at dette skal føles kjent og kjært for alle som har spilt førstepersonsskytespill tidligere, men at dette skal være tregere og mer strategisk. Man skal ikke kunne vinne uten å ha stålkontroll over både økonomien og den optimale mottaktikken til motstanderens plan, selv om skytespillelementene selvsagt ikke er ubetydelige.

Det er fortsatt en rekke uklare momenter ved dette spillet, slik som hvorvidt det også får en enspillerdel, eller om man kan velge mellom ulike fraksjoner eller spillerklasser. Vi kommer likevel til å følge det tett, og er tilbake med mer informasjon så snart vi vet noe. I mellomtiden kan du kose deg med introduksjonsvideoen:

Introvideo.

Siste fra forsiden