Flerdimensjonelt gameplay
Spillet består hovedsakelig av en singleplayer-kampanje, men tilbyr også en ganske omfattende multiplayer-funksjonalitet. Sistnevnte var noe underkuet i Xbox-utgaven (selv om det var en av spillets beste sider), og muligheten til å spille Halo over Internett er svært etterlengtet. Historien i kampanjen er spennende og fortelles på en troverdig måte med mange interessante vrier, selv om det meste er bygd opp på veletablerte sci-fi-klisjéer. I tillegg er miljøet i spillet spennende og utypisk, spesielt siden hele handlingen finner sted på en usedvanlig gjenstand midt i verdensrommet.
Halo fokuserer mer på åpne utendørsområder i stedet for lukkede ganger og katakomber du er vant med i andre spill av samme type. I tillegg får du som regel menge deg med svært mange vennlige medsoldater, noe som resulterer i små-episke kamper mellom de gode og de onde hvor du er sjefen i det hele. Det blir som et slags mini-Battlefield 1942 satt i et vaskeekte sci-fi-univers. Halo gir deg også muligheten til å utnytte forskjellige kjøretøy både i kampanjen og i multiplayer, noe som gir gameplayet en helt ny dimensjon. Du kan eksempelvis selv manøverere den kraftige Warthog-bilen, mens en av dine kamerater står bakpå og skyter fiendene i fillebiter med et stasjonært maskingevær.
Covenant-ene, de fiendtlige romvesenene du og dine lagkamerater er på evig jakt etter, er en intellektuelt velutviklet rase som utgjør en alvorlig trussel mot menneskene. De kommer i forskjellige former og utseende, og de av minde størrelse har søte Smurfe-aktige stemmer. Men stemmen kan bedra: De er alle utstyrt med høyteknologiske plasma-våpen, og de fleste tåler vesentlig mye skade. I tillegg finnes de i et stort antall, noe som i seg selv er nok til å utgjøre en reell trussel mot deg og dine medsammensvorende. Etter hvert som du kjemper deg gjennom spillet, oppdager du mer og mer informasjon rundt Halo og disse skyggefulle Covenant-ene.
Som Master Chief er du mer enn en vanlig soldat. Du er tøffere enn toget, og utstyrt med et bredt repetoar av fryktinngytende skytevåpen. Det du først vil legge merke til er hvor mye Master Chief og hans rustning tåler. Her fungerer det ikke slik at du faller død om når helsen din når null-nivået. I stedet passer den kunstige intelligensen i rustningen din på å hele tiden lege deg etter hvert som du blir skadet, noe som fører til at spillet blir mye mer actionfylt når du slipper å passe på å sanke inn bokser med røde kors som du oftest gjør i lignende spill. Master Chief er likevel en mann av begrensninger som alle oss andre. Han har ikke en magisk ryggsekk hvor kan han plassere fire maskingevær og to kanoner. Halo fungerer litt mer realistisk, og du kan kun være utstyrt med to forskjellige våpen til alle tider i tillegg til diverse granater. Halo gir deg likevel muligheten til å hele tiden bytte våpen, ved å enten knabbe dem fiendene etterlater seg eller å plukke dem opp fra avdøde kamerater. PC-utgaven av spillet benytter et tradisjonelt kontrollsystem som du finner i alle andre førsteperson-skytespill, og det fungerer strålende godt i så måte.