Half-Life

Half-Life kunne blitt hetende Fallout eller Crysis

Utvikler har avslørt hittil ukjente detaljer om utviklingsprosessen.

Valve

Half-Life har blitt et velkjent navn i spillsammenheng, takket være Valves 25 år gamle serie med skytespill. Navnet kunne imidlertid blitt noe helt annet, og opprinnelig var ikke Half-Life engang blant de mest populære forslagene på Valves kontorer.

De hittil ukjente detaljene fra utviklingen av Half-Life dukket nylig opp i en videoserie fra Dario Casali, som designet nivåer på spillet. I den første videoen i serien Half-Life 25yr developer commentary, dro Casali frem to lister med navn som Valve vurderte for spillet.

Kunne blitt Fallout eller Crysis

Den første listen er over de mest populære navnene, og inkluderer navn som Bent, Dirt, Pressure Pit og Screwed. Først på liste nummer to – over navn som fortsatt hadde en sjanse – finner vi Half-Life, sammen med to andre kjente navn.

Valve vurderte nemlig å kalle spillet Fallout eller Crysis – eller varianter av sistnevnte, som Cry.Sys, Crisis eller Krisis.

Half-Life 25yr developer commentary.

Casali sa ingen ting om disse navnene i videoen sin. Etter alt å dømme var de imidlertid bare tilfeldige navn, uten noen tilkobling til hverken Fallout fra utvikler Interplay eller Crysis fra Crytek.

Det første Fallout kom riktignok ut året før Half-Life. Valve hadde dog begynt utviklingen av Half-Life allerede i 1996, og visste trolig ikke at Interplay hadde tenkt å bruke navnet. Crysis kom først ut i 2007.

Til slutt fikk vi altså Half-Life. Casali kommenterte imidlertid at han skulle ønske Valve hadde landet på Screwed, som han mener ville vært et kjempenavn.

LES OGSÅ: Slik skulle Dishonored-skaperens Half-Life-spill bli »

Siste fra forsiden