I et intervju med det britiske nettstedet Eurogamer har Doug Lombardi bekreftet at Half-Life 2: Episode Two ikke blir lansert før første kvartal neste år. Om denne lanseringen finner sted sent i kvartalet, kan det bety at det vil være nesten ett år mellom Episode One og Episode Two.
Lombardi vil ikke ut med noen spesifikk grunn for utsettelsen, og hevder det bare er snakk om at Valve - som vanlig - har vært litt for optimistiske med den første kunngjøringen sin. Episode Two kommer som kjent til PC, Xbox 360 og PS3, og Lombardi røper at Valve selv står for Xbox 360-versjonen og PC-versjonen, mens et EA-studio oversetter spillet til PS3.
Valve har tidligere kunngjort at konsollversjonene av Episode Two vil lanseres i en pakke sammen med Half-Life 2 og Episode One. En slik pakke blir også tilgjengelig for PC-eiere, men de kan selvfølgelig også velge å kjøpe episoden separat (etter som mange av dem allerede har både originalspillet og den første episoden).
Alle som kjøper Episode Two (uansett pakke eller format) får Portal og Team Fortress 2 med på kjøpet. Dette ser ut til å påvirke prisen litt - Episode Two blir nemlig litt dyrere enn den første episoden. Lombardi fortalte også at Episode 2 blir litt lengre enn Episode One, og at Valve har gjort mange oppgraderinger i forhold til Source-teknologien.
Lombardi fortalte også at grunnen til at Team Fortress 2 har blitt så forsinket var at selskapet har gått gjennom tre ulike versjoner av spillet siden de først kunngjorde det i 1999. Disse versjonene ble droppet en etter en, i ekte 3D Realms-stil, før Valve til slutt kom frem til det de nå planlegger å lansere med Half-Life 2: Episode Two.