Selv tre år etter lanseringen av Hades er det fortsatt nye ting for spillere å oppnå. Det er mye takket være utvikler Supergiants mange tilpasningsmuligheter for vanskelighetsgrad, kjent som Heat-systemet.
Heat lar spillere ta på seg langt større utfordringer enn hva den gjengse spiller er i stand til å takle. Den aller største av disse utfordringene var inntil nylig ansett som nærmest umulig, men ikke lenger.
For en drøy uke siden la YouTube-profilen «Haelian» ut en video som forklarte hvorfor maks Heat-nivå – Heat 64 – trolig aldri ville fullføres. Bragden var riktignok gjort tidligere, men det var med modifikasjoner i spillet.
Ikke bare er nivået utrolig vanskelig, ettersom fiendene tåler mer, beveger seg raskere og gjør mer skade. Man får også en tidsfrist på bare fem minutter for hver etasje. Ifølge «Haelian» ville man i tillegg trenge tonnevis med flaks for å få nødvendige egenskaper og fordeler underveis, med en beregnet sannsynlighet på 0,0147 prosent.
Heldigvis hadde spilleren «Jade» nettopp flaksen på sin side da hen tok fatt på oppgaven en uke etter «Haelian»s video. Etter bare 51 minutter med forsøk dukket drømmerekka opp, og «Jade» kom i mål med knappe 36 sekunder igjen på klokka.
– Jeg kunne nesten ikke tro det som skjedde. Selv helt på slutten kan Hades tilkalle flere mindre sjefsfiender, som i bunn og grunn er ekstra fiender som hjelper ham i den første fasen. Hvis du kommer deg forbi alle tilfeldighetsfaktorene bortsett fra den vil du fortsatt tape. Helt på slutten. Det kan være knusende, men det skjedde ikke med meg. Jeg fikk egentlig en slags mellomting, som holdt, sa «Jade» i et intervju med Polygon.
Du kan se hele gjennomspillingen i videoen over. Her lønner det seg absolutt å ha litt kjennskap til Hades, for å i det hele tatt forstå noe av kaoset som utspiller seg på skjermen.
LES OGSÅ: Det kritikerroste actionspillet Hades får en oppfølger »