Lørdag ble Hades det første spillet i historien som vinner en Hugo-pris. Den årlige prisutdelingen deler som regel ut priser til litterære verk innen sci-fi- og fantasy-sjangrene, men med dette har de begynt å favne bredere.
De andre nominerte i kategorien var Spiritfarer, The Last of Us Part II, Animal Crossing: New Horizons, Final Fantasy VII Rmeake og Blaseball.
I en takketale på Twitter forteller kreativ leder i Supergiant Games, Greg Kasavin, at det er en ære å motta prisen. Han sier også at spillfortellinger har blitt bedre med årene, og at Supergiant Games har fokusert mye på å nettopp få formidlet gode fantasy- og science fiction-fortellinger i spill.
Ble bestemt i fjor
Det var i fjor høst at Hugo Awards-arrangør WorldCon først meldte om at dataspill skulle få en kategori.
– Fra tidlig i 2020 har mange av oss brukt mer tid på spilling enn vi kunne forestille oss. Denne prisen vil gi fans en mulighet til å feire spillene som har vært meningsfulle, lystbetonte og eksepsjonelle i året som har vært, fortalte Colette Fozard som sitter i styret hos Hugo Awards på Twitter i fjor.
At dataspill inkluderes i prisutdelingen er foreløpig kun noe som gjelder for årets kåring, men nå skal de vurdere å gjøre kategorien fast videre.
Hades er utviklet av Supergiant Game, og ble sluppet i 2020, og ble raskt hyllet for sin tilnærming til «roguelike»-sjangeren. Spillets historie er basert på gresk mytolog, der vi følger Hades' sønn Zagreus i hans forsøk på å flykte fra både far og hjem. Vår anmelder kalte det studioets beste spill, og klinket til med en nier på skalaen vår.