Gundam: True Odyssey er et rollespill som ikke har så rent mye til felles med tidligere Gundam-spill (annet enn de gigantiske mekaniske kampdraktene). Her foregår handlingen i en nær fremtid i en alternativ verden, hvor noe som heter G-System tillater mennesker å bygge hva som helst, så lenge det finnes byggeinstruksjoner for det. Nå ønsker en ondsinnet kult å ta over dette systemet og bruke det til å bygge fæle ting.
Spilleren får rollen som Trush, og sammen med vennene hans (Eachie og Flitz) må han legge ut på et eventyr for å stoppe de onde planene til kulten. Spillet kommer med omkring 200 "mech"-kampdrakter, og disse vil i praksis fungere som forskjellige våpen i mer tradisjonelle rollespill. Du starter med en svak "mech", og etter hvert som du oppdager nye "mech"-er og komponenter, kan du oppgradere og skaffe nye slike kampdrakter.
Grunnen til at Gundam: True Odyssey ikke fortsetter noen av historiene fra de tidligere spillene i serien skal, i følge utviklerne, være at de er redde for at spillerne begynner å bli lei av de eksisterende historiene. I følge det japanske bladet Famitsu, er spillet omtrent 70 prosent ferdigutviklet.