Etter om lag 2,5 år på markedet er Guild Wars 2s første utvidelsespakke i sikte. Selve annonseringen fant sted i løpet av et diskusjonspanel på PAX South i Texas lørdag. Dette melder Eurogamer og Polygon.
En slippdato for utvidelsen av nettrollespillet er ikke spikret riktig enda, men flust av andre detaljer ble lagt frem. Pakken skal hete Heart of Thorns, og byr på et nytt område kalt The Heart of Maguuma som skal være stappet med innhold, nye historier å fordype seg i og vanskelige drotter å beseire. Utvidelsen skal spinne ut historien om oldtidsdragen Mordremoth, samt helten Rytlock.
Ingen nye nivå, men…
Den mest spennende nyheten er nok likevel at Guild Wars 2 velger å avstå fra nivåjaget som rammer de fleste nettrollespill. En ny utvidelse er for mange synonymt med 10 nye figurnivå å bryne seg på. I stedet er planen å gjøre noe ganske annerledes i Heart of Thorns.
Med utvidelsen introduseres et Masteries-system som lar figurene utvikle seg videre. Man får nye poeng ved å gjennomføre utfordringer og ved å komme seg videre i historien, og kan bruke disse poengene til å låse opp ferdigheter. Dette kan være slikt som nye språk, kampferdigheter og å lære seg mer om Maguuma-jungelen Slik mantraet er for Guild Wars 2 skal såkalt «grinding» ungås, så Masteries-ferdighetene gjelder for alle figurene en spiller måtte ha.
Dette er utvikler ArenaNets løsning på et problem som ofte rammer sjangeren: hvordan utvider man spillet uten å gjøre tidligere innhold irrelevant?
I tillegg til denne nyvinningen endres profesjonssystemet litt. I Guild Wars 2 er profesjoner det som tilsvarer klasser i andre nettrollespill. Det nye er spesialiseringer som åpner for nye ferdigheter og våpen. For eksempel kan «rangers» nå spesialisere seg til å bli «druids», noe som skal gjøre at figuren endres betraktelig.
Utover dette kommer det en ny Stronghold-modus for «Player vs. Player»-modusen, der spillere skal angripe eller forsvare en festning. For «World vs. World»-kamper er det et nytt storkart på vei, og pakken kommer med nye laughaller til de som ønsker slikt.
Guild Wars 2 kom først ut i august 2012, og utmerket seg da – i likhet med forgjengeren – ved å være gratis å spille utover førstegangskjøpet. Spillet prøver også å være litt mer dynamisk enn sine rigide sjangerbrødre, blant annet i hvordan kamp og historiefortelling takles. Vår anmelder i Gamer.no kalte spillet «det beste onlinerollespillet jeg har spilt».
Etter å ha hatt abbonementsinntekter, kvitter et annet spill seg med dem.
The Elder Scrolls Online dropper abonnementsavgift »