Gudespillet Maia trenger hjelp

Går mot en spennende avslutning på Kickstarter-kampanjen.

Tidligere denne uken vekket det mye oppsikt da Peter Molyneux og utviklerstudioet 22Cans, som nylig har lansert det svært suksessrike Curiosity til det mobile markedet, valgte å søke finansiering på Kickstarter for å lage et nytt gudespill. Molyneux sto bak det første virkelige gudespillet, nemlig Populous.

Men Molyneux-spillet Godus er ikke det eneste gudespillet på Kickstarter. Landsmannen Simon Roth er snart ferdig med sin Kickstarter-kampanje, for et spill som heter Maia. Til nå har spillet fått 65% av en samlet sum på 100 042 britiske pund (litt i overkant av 900 000 kroner), og med litt over fire dager igjen av kampanjen er det klart at den trenger et solid oppsving for å lykkes.

Maia beskrives som Dungeon Keeper kombinert med Dwarf Fortress, og gir deg ansvaret for en koloni på en fremmed klode. Spillet er inspirert av syttitalls science fiction og nittitallets gudespill, og vi loves massevis av frihet og spennende systemer å leke med, samt en god porsjon mørk humor.

Du må grave ut og designe koloniens ulike rom og sørge for de ulike kolonistenes ve og vel, i omgivelser som tilsynelatende gjør alt for å ta livet av dem.

Til nå har Simon Roth utviklet Maia på egenhånd, men for å gjøre det til det spillet han drømmer om trenger han et større budsjett slik at han kan få hjelp til å ferdigstille spillet. Planen er å lansere en spillbar alfa-versjon for backere allerede i januar, mens fullversjonen kommer sommeren neste år. Du kan se Kickstarter-presentasjonen under artikkelen.

Les også: Britene inntar Kickstarter
Les også: Dynamisk kamp i nytt rollespill

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
CommanderKeen
12 år siden

Synes det har vært mye saker som denne i det siste. Man kan vel argumentere for at Gamer faktisk prakker på oss skjult reklame for spill de synes er interessante. Ser bare ikke hvordan det er viktig å lage en ny sak som dette vær uke. Vi kan vel faktisk gå inn på Kickstarter selv også.

Phido78
12 år siden

Synes det har vært mye saker som denne i det siste. Man kan vel argumentere for at Gamer faktisk prakker på oss skjult reklame for spill de synes er interessante. Ser bare ikke hvordan det er viktig å lage en ny sak som dette vær uke. Vi kan vel faktisk gå inn på Kickstarter selv også.

Tullete argumenter.

Med denne tankegangen så kan alt sees på som "skjult" reklame når en spillside omtaler spill. Og alt av informasjon og nyheter om spill kan du helt sikkert fint klare å grave frem på egenhånd via andre sider direkte.

 

Synes saker som dette er helt ok, hadde faktisk ikke fått med meg dette spillet en gang så du snakker ihvertfall ikke på vegne av meg.

 

CommanderKeen
12 år siden

Tullete argumenter.

Med denne tankegangen så kan alt sees på som "skjult" reklame når en spillside omtaler spill. Og alt av informasjon og nyheter om spill kan du helt sikkert fint klare å grave frem på egenhånd via andre sider direkte.

 

Synes saker som dette er helt ok, hadde faktisk ikke fått med meg dette spillet en gang så du snakker ihvertfall ikke på vegne av meg.

 

Forskjellen på folkefinaniserte spill og andre spill er jo at de faktisk trenger penger direkte fra kunden. Synes derfor det er veldig suspekt at man driver på med gratis reklame. La oss være ærlige, det er jo bare en grunn til at enkelte spill får spalteplass her, og det er jo at skribentene på Gamer synes de virker interessante.

 

Er mye man fortsatt må finne ut om crowdfunding, og jeg synes i aller høyeste grad at gratis snikreklame er en av disse faktorene. Hvor interessant er det uansett å lese den samme artikkelen om og om igjen, når den eneste forskjellen er navnet på spillet Gamer vil du skal støtte.

Licht
12 år siden

Må vedgå at eg ikkje heilt ser den prinsipielle skilnaden på å motta ein PR-release frå Ubisoft og skrive ein nyheitsoppdatering ut i frå det, eller å registrere at eit interessant spelkonsept frå nokon med ein kurant CV er annonsert på Kickstarter og gjere det same. Viss noko krever jo det å lage ein sak om eit Kickstarter-spel meir journalistisk innsats.

 

Maia er no uansett funda, mykje takka være litt gratispromotering frå TB.

radiohodet
12 år siden

Må vedgå at eg ikkje heilt ser den prinsipielle skilnaden på å motta ein PR-release frå Ubisoft og skrive ein nyheitsoppdatering ut i frå det, eller å registrere at eit interessant spelkonsept frå nokon med ein kurant CV er annonsert på Kickstarter og gjere det same.

 

Ikke nok med det, Kickstarterprosjektene er jo 1000000000 x mer interessante å lese om enn betalte turer fra Ubisoft også. Velkommen tilbake, forresten.

Siste fra forsiden