Norse Noir: Loke i eksil er et episodebasert pek-og-klikk-eventyr fra norske Kreative Spill. Handlingen foregår i USA, en eller annen gang på 20-tallet, og følger en immigrant ved navn Lars Kristiansen.
Lars, som har en småkriminell fortid, sliter med å få endene til å møtes, og når spillet starter har han få dager på seg til å betale tilbake gjelden sin. Men hvem er han egentlig? Og hvorfor er han så flink til å trylle?
Spillet er inspirert av nittitallets klassikere fra LucasArts, og skilter med håndtegnet 2D-grafikk og animasjoner blant annet laget ved hjelp av den gode, gamle «rotoscoping»-teknikken – kjent blant annet fra originale Prince of Persia og eventyrklassikeren The Last Express.
Historien og dialogene i spillet skrives av Brad McAtee, som blant annet har jobbet som designer og skribent på Funcom-spillene Anarchy Online og Age of Conan.
Målet er å lansere første episode før jul. Teamet trenger imidlertid penger for å fullføre utviklingen, og i den forbindelse har de startet en innsamling på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter.
– Vi elsker responsen så langt, og er veldig takknemlige for den støtten vi allerede har fått på Kickstarter. Vi har kommet godt i gang, men har fortsatt en lang vei igjen og trenger absolutt den støtten vi kan få fra fans og spillere i Norge og verden forøvrig, sier Brad McAtee til Gamer.no.
Drømmen om et norsk eventyrspill
Ideen startet med et enkelt spørsmål over fredagspilsen: kan man lage et norsk eventyrspill? Jørgen Thrane fra Kreative Spill forteller:
– Vi lekte med ideen; hva med en kulturkollisjon? En norrøn gud i en eller annen absurd setting? En detektiv passer til å løse typiske oppgaver I adventurespill! Detektiver hører til i Chicago 30-tallet! 30-tallets Chicago og en norrøn gud som detektiv; bra kulturkollisjon! Vi evaluerte noen av gudene; hva med Loke?
Med Loke i tankene begynte gjengen å leke med ideer:
– Loke kan trylle og slikt, han kan bruke magi for å løse absurde oppgaver! Loke som litt avdanket detektiv, han er både helt og skurk i mytene, en bra antihelt! Hvorfor er han ikke i Åsgard? Låst ute uten å vite hvorfor, da har han noe å finne ut av også! Hukommelsestap, folk har alltid hukommelsestap i slike historier, det må vi ha med!
Han fortsetter:
– Så, på et par timers tid hadde vi funnet ut av hva vi kom til å bruke det neste året til. Jeg tror pilsen var varm da vi var ferdig med å snakke og skrive ned alt sammen.
Samtidig er det noen forskjeller på det originale konseptet og det vi nå presenteres. Disse kom teamet frem til i ettertid.
– 20-tallet passet bedre enn 30-tallet. Landemerker I Chicago kan by på problemer, vi lager vår egen by og tar de frihetene vi trenger med den. Loke passer bedre som en litt avdanket tryllekunstner. Originalt planla vi å ha alt i «pixel art» men konseptkunsten var så visuelt slående at vi etter noen uker måtte endre retning til å bruke konseptkunsten I spillet, avslutter Thrane.
Norse Noir er ikke det eneste norske eventyrspillet som har hatt behov for drahjelp fra Kickstarter. Snart kommer det folkefinansierte Drømmefall Kapitler, som også blir episodebasert.