Anmeldelse

GTR

Å ratte en Porsche 911 GT2 på grensen av hva fysikken tillater rundt Donington er vanskelig. Veldig vanskelig. Det er GTR også.

Side 1
Side 2

Ratt er minimumskrav
Ratt og pedaler er et absolutt krav for å kunne nyte GTR. Et tastatur blir alt for upresist, og gir ikke den nødvendige følelsen med bilen. Force Feedback er å anbefale, da tilbakemeldingene fra rattet kan gi viktige varsler om når du er i ferd med å trå over streken. For hardbarka simulatorspillere er det godt å se at spillet støtter analog clutch, h-gir og TrackIR. Med clutchpedal og h-gir kan du spare tid på girskift, og sikre bedre kontroll med kraftoverføringen. TrackIR er et system som følger hodebevegelsene dine, og forandrer synsfeltet i spillet tilsvarende. Dersom du for eksempel vrir hodet svakt til høyre vil du se mot høyre i bilen. Slikt tar tid å venne seg til, men skaper en ny grad av innlevelse. Etter litt trening vil det bli den naturligste sak av verden å kikke ut av sidevinduet for å se utgangen av svingen, eller å ta en kikk i et sidespeil.

Et dynamisk værsystem sørger for mulighet for væromslag under et løp. Våt asfalt er intet mindre enn katastrofe for et sett med racingslicks, slik at det blir essensielt å planlegge depotstopp. Riktig strategi her kan avgjøre et løp. Under løpets gang blir gummi liggende igjen på banen. I svingene vil det samles opp gummikuler og annet rask utenfor idealsporet, slik at det blir ekstra viktig å holde god linje gjennom svingene. Havner du utenfor idealsporet merker du straks at veigrepet er dårligere, og resultatet blir fort at du forsvinner med baken først ut i ei sandfelle. Gresset er sleipt, og sandfellene fulle av finkornet og ekkel sand. Det er best å holde seg i skinnet med andre ord.

Som seg hør og bør i en simulator er flaggregler gjeldende. Gulflagg kommer opp så fort noen snurrer eller på annen måte utgjør en fare for trafikken, og om du skulle bli tatt igjen med en runde kan du risikere straff om du ikke adlyder blåflagget. Det er faktiske flaggvakter som vifter med flaggene på bestemte poster rundt banen, og du vil dessuten få beskjed om hva som skjer fra depotet. Om du velger å se bilen innenfra vil du ikke ha tilgang på annen informasjon enn den bilens instrumenter, tavler, flagg og radioforbindelsen serverer. Har du mistet oversikten over hvor du ligger i feltet må du sende forespørsel til depotet eller se på tavla når du passerer startsstreken.

V10 eller turbomatet boxermotor?
Det er ikke alltid like enkelt å forstå beskjedene du får på øret, lydene og forstyrrelsene er mange. Motorlydene er da også av ypperste klasse, og er med på å lure hjernen din til å tro at du virkelig sitter bak rattet i et brølende fartsmonster. Det er en fryd å høre hvordan de villige motorene jobber seg opp i turtall, og å legge merke til de ulike motorenes karakteristikker.

Spillet kommer ferdig med "Proximus 24H of Spa", et lite tillegg som lar deg delta på 24-timers løp på, ja nettopp, Spa. Her kan du oppleve dag bli til natt og natt til dag mens du freser rundt banen. Den kresne vil kanskje legge merke til noe skuffende lyseffekter, men ellers er det hele en interessant og stemningsfull affære. Det er også mulig å utvide spillet med biler og baner en lager selv eller laster ned fra Internett. Blant annet er Mo i Rana tilgjengelig.

SimBin ser naturligvis helst at folk kjøper spillet deres fremfor å piratkopiere det. Dessverre lar de oss lovlydige få svi i kampen for å begrense kopiering. GTR er infisert med StarForce, en kopibeskyttelse som har et velfortjent dårlig rykte. Egne drivere installeres, og om din CD-ROM ikke skulle støtte disse kan du rett og slett ende opp med et ubrukelig spill. Dessuten har det et aktiveringssystem som fører til irriterende ekstraarbeide ved reinstalleringer og maskinvareoppgraderinger. Utviklere må selvsagt få beskytte sine verk, men en kan spørre seg hvor mye vi forbrukere bør finne oss i av ulemper før vi setter ned foten.

Konklusjon
GTR passer ikke for sarte sjeler eller de som vil ha et spill en kan hoppe inn i for enkel underholdning en gang i mellom. Dette er en hardbarket simulator, med alt det innebærer av utfordringer. Fysikken er fantastisk, og motorlydene får det til å kile langs ryggraden. Utallige timer må legges ned på hard trening før du i det hele tatt kan kalle deg amatør. Dessverre ser ikke nettkoden ut til å være den beste, og selv om GTR på flere punkter tangerer eller overgår Live for Speed blir det rett og slett ikke like underholdende i flerspiller. GTR er en fantastisk simulator, og selv om det ikke tar tronen fra verken Live for Speed eller Grand Prix Legends, er det et toppspill som fortjener plass i enhver simulatorspillers samling. Tror du Need for Speed er ganske realistisk? Da er det kanskje best om du styrer unna.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden