I The Forest befinner du deg ombord på et fly som krasjlander i en stor og farlig skog. Du er den eneste overlevende, og må forsøke å holde deg i live ved å utforske, finne ressurser og mat, lage feller og våpen, og gradvis bygge et hjem.
Hovedproblemet ditt er imidlertid at skogen også bebos av en gjeng muterte kannibaler som kommer ut for å jakte om natten.
I motsetning til i mange andre spill skal imidlertid ikke disse kannibalene være hjerneløse og følelsesløse monstre. De reagerer på det du foretar deg, og om du dreper en av dem kan det godt være kameraten gir opp kampen og heller begynner å sørge over sin falne venn.
– Du har invadert skogen deres, du dreper dem, du kutter ned trærne deres. Kanskje de bare forsøker å overleve i skogen. Kanskje du er slemmingen? Så vi prøver å skape følelser når du dreper en av dem, og sikre at de bryr seg. De er ikke bare onde, selv ikke når de prøver å drepe deg, forklarer kreativ sjef Ben Falcone i et intervju på nettstedet Eurogamer.
Åpen verden
Spillet skal være svært åpent, men det har samtidig et mål som du kan forsøke å oppnå. Hva dette målet er blir du ikke fortalt. Underveis i utforskningen av spillets verden vil du finne hint, men du vil aldri bli tvunget i noen retning, og utviklerne tror mange vil spille spillet uten å noensinne tenke over at det har en slutt.
– Det føles ofte som arbeid når du spiller et spill og har en hel logg med oppdrag som du må gjøre, og stadig plages av datafigurer. Vi ville lage en verden som vi kunne slippe spilleren løs og la dem gjøre hva de ville. Litt som i et spill som Minecraft, der mye av moroa kommer fra beslutningene du tar. Vi ville fange den følelsen, men gjøre det i en verden som ser realistisk ut, sier Falcone.
Historiefortellingen er inspirert av spill som Dark Souls og Fez, hvor informasjonen om hva som egentlig har skjedd i den mystiske skogen befinner seg i selve landskapet – og er tilgjengelig for de som har øynene med seg.
I motsetning til mange andre overlevelsesspill er The Forest i utgangspunktet ment som en ren enspilleropplevelse. Skaperne har eksperimentert med en samarbeidsmodus, men opplever at det utfordrende å sikre at spillet fortsatt er skummelt i flerspillermodus.
Utviklerne ønsker å lansere en beta av spillet senere i år. Selv om de visstnok har hatt positive samtaler med både Sony og Microsoft er det Windows-versjonen de fokuserer på først.
The Forest er et av flere spennende grøsserspill på vei. I tillegg har vi for eksempel Amnesia-skapernes futuristiske SOMA, samt det nytenkende Daylight. Men de kunne lage interaktiv uhygge i gamle dager også, noe klassiske System Shock 2 er et bevis på.