Den mystiske byen ligger isolert til, midt i et eldgammelt steppelandskap. På grunn av sin isolasjon har samfunnet her utviklet seg i en annen retning enn ellers i verden, og derfor gjelder helt andre sosiale normer og regler her enn andre steder. Omverdenen har kun i liten grad hatt interesse av det som foregikk i byen, men nå blir myndighetene nødt til å reagere.
Problemet er nemlig en mystisk sykdom som har begynt å slakte ned byens innbyggere. Alle forsøk på å finne en kur til sykdommen har vært mislykkede, og ingen vet hvordan sykdommen smitter eller hva den skyldes. Det eneste de vet er at infeksjon alltid ender med døden.
Spillet følger historien til tre mennesker utenfra. Den ene er myndighetenes representant i byen, og hans jobb er å finne ut mer om denne sykdommen. Den andre er en kjent kirurg som leter etter arven etter sin far, og den tredje er ei jente som har evnen til å helbrede folk. Hver av dem har en viktig rolle å spille når byens skjebne skal avgjøres.
I starten av spillet velger du hvem av disse du vil kontrollere. Når du har gjort ditt valg vil de to andre karakterene styres av datamaskinen, og de vil jobbe for å ødelegge for deg. Spillet sees fra førsteperson, foregår i sanntid og har et ikke-lineært plott hvor tilfeldige hendelser kan være like viktige som forhåndsplanlagte hendelser.
Pathologic kommer med tre "kampanjer" (en for hver person) og flere ulike slutter. Spillet inneholder rollespillelementer, og et viktig aspekt av gameplayet er å overleve. Spillkarakteren må ha mat og drikke, og helst holde seg langt unna den usynlige fienden han kjemper mot. Spillverdenen lever sitt eget liv, samtidig som den reagerer realistisk på det spilleren foretar seg.
Pathologic høres definitivt spennende ut, og gameplay-beskrivelsen får det til å minne om S.T.A.L.K.E.R. og Xenus, som begge er spill det er knyttet store forventninger til. Spillet utvikles av et hittil ukjent selskap som heter Ice-pick Lodge, og skal etter planen komme i løpet ut av årets fjerde kvartal.
Her er de to første skjermbildene: