De gode nyhetene står i kø for norske Sarepta Studio, som holder til på Hamar. For litt over en uke siden kunne de fortelle at Shadow Puppeteer får en Wii U-versjon, i tillegg til PC-versjonen som var planlagt fra før.
Etter bare snaut to måneder, fikk spillet i natt nok stemmer på Steams Greenlight-system, noe som betyr at spillerne får mulighet til å kjøpe Shadow Puppeteer via Valves populære nettbutikk når det lanseres.
Overrasket over responsen
– Vi er utrolig glad for å ha fått grønt lys på Steam. At vi fikk nok stemmer på under to måneder tar vi som et godt tegn, sier prosjektleder og produsent i Sarepta Studio, Marianne Lerdahl til Gamer.no.
Hun setter stor pris på alle stemmene og tilbakemeldingene i kommentarfeltet på spillets side på Steam. Samtidig understreker betydningen av å få gi ut Shadow Puppeteer på Steam.
– Nå får vi muligheten til å nå ut til det største markedet for digital distribusjon på PC. Vi blir synlig og tilgjengelig for Steams millioner av brukere, sier Lerdahl.
Dårlige til å feire
Prosjektlederen lover at Sarepta Studio ikke har tenkt å hvile på laurbærene etter den gode uken.
– Vi er egentlig veldig dårlig på å feire slike ting, for vi ønsker bare å fortsette å jobbe. Men vi skal nok ha en kake på kontoret i morgen. Det er viktig å ta noen minutter hvor man klapper hverandre på skuldrene, sier hun.
Hun takker også andre utviklere for at de har spredd gode ord om Sareptas prosjekt.
– De norske indieutviklerne er veldig flinke til å støtte hverandre. Jeg håper det fortsetter i mange år framover, sier Lerdahl.
Noen konkret dato for når Shadow Puppeteer slippes er ikke spikret, men Lerdahl kan fortelle at studioet satser på å slippe spillet til minst to plattformer i løpet av 2014.
Gåteeventyr
Shadow Puppeteer handler om en liten gutt som har blitt adskilt fra skyggen sin. For å bli gjenforent må de manipulere skygger og lys, og bekjempe en skyggemester med skumle hensikter.
Spillet er et gåte-, eventyr- og samarbeidsspill som lar en spiller styre gutten i tredimensjonale omgivelser, mens den andre kontrollerer skyggen som er låst til en todimensjonal verden.
For noen måneder siden fikk Sarepta Studios over 300 000 kroner til å fullføre spillet av Norsk filminstitutt. Tilsammen har studioet fått rundt 1,3 millioner kroner til prosjektet.
Det er ikke bare Sarepta Studios som har fått gode nyheter på Hamar denne uken. For to dager siden kunne Krillbite Studio avsløre at deres storspill, Among the Sleep, kommer til Playstation 4 med støtte for Sonys VR-briller.