Uansett hva spillere synes som mikrotransaksjoner, er det en praksis som er her for å bli. Spillselskapene tjener rått på å selge gjenstander og ekstrainnhold i spill, og blant de som ler høyest på vei til banken er Grand Theft Auto-utgiver Take-Two Interactive.
Les også: Hvor langt kan utgiverene gå før vi sier stopp? »
I sin nyeste regnskapsrapport fortalte Take-Two at svimlende 48% av selskapets inntekter de siste tre månedene stammet fra salg av spillvaluta, ekstrainnhold og andre mikrotransaksjoner. Av de mest innbringende titlene er NBA 2K17, WWE 2K17 og selvfølgelig Grand Theft Auto Online.
Vil ha mikrotransaksjoner i alle spill
Slik pengene renner inn er det ikke rart at Take-Two ønsker å satse enda mer på det utiveren så fint kaller «recurrent consumer spending» – eller gjentatt pengeforbruk fra kunder. I en telefonkonferanse med Take-Two-investorer (via Gematsu) fortalte sjef Strauss Zelnick at målet er å ha mikrotransaksjoner i absolutt alle spill selskapet gir ut fremover:
– Vi har sagt at vi ønsker å ha muligheter for gjentatt pengeforbruk i hvert spill vi lanserer. Det vil kanskje ikke alltid være en nettbasert modell og det vil trolig ikke alltid dreie seg om spillvaluta, men det skal på en eller annen måte være mulig å [bruke penger] på våre spill etter de er lansert, sa Zelnick og fortsatte:
– En av tingene vi har lært er at dersom vi skaper et solid tilbud og en solid verden der spillere kan ha det gøy på større og større måter, vil de fortsette å komme tilbake. De vil engasjere seg, og det er store muligheter for å tjene penger på det engasjementet.
Hva dette betyr for kommende spill som Red Dead Redemption 2 er vanskelig å si, men at mikrotransaksjoner blir en del av tilbudet er det nok liten tvil om. Western-spillet skal lanseres til våren neste år.
Activision har utviklet et matchmaking-system som oppfordrer til mikrotransaksjoner »