Forventningene til Grand Theft Auto: San Andreas har vært skyhøye, og som du sikkert allerede har fått med deg, blir de fleste av dem innfridd. Dette er ganske enkelt et av tidenes største spill, og en kunne skrive side opp og side ned om det uten å engang få med seg halvparten av detaljene. Utgangspunktet er imidlertid det samme som det alltid har vært i GTA-serien, og burde være kjent for de fleste. Kort sagt får du en pakke stort sett bestående av bilkjøring og skyte-action, hvor handlingen foregår i dynamiske, åpne miljøer og hvor karakteren du spiller er nesten like slem som Hitler.
Møt Carl Johnson
Vel, hvor slem Carl Johnson egentlig skal være bestemmer du selv, men det viser seg raskt at han ikke har særlig store moralske skrupler. Egentlig hadde han tenkt å leve et liv i stillhet etter å ha pensjonert seg fra gjenglivet i Los Santos. Etter noen år i Liberty City får han imidlertid beskjed om at moren hans er drept, og når han kommer tilbake for å ta et siste farvel tar det ikke lang tid før fortiden innhenter ham. På veien fra flyplassen blir han av de korrupte politimennene Tenpenny (fabelaktig spilt av Samuel L. Jackson) og Polanski, som gjør det klart at han er deres. Om han ikke gjør som de vil, har de "beviser" som vil sikre ham livstid i fengsel. Dessverre for den nå lovlydige CJ, har de ganske blodige planer for fremtiden hans.
Når Tenpenny og Polanski har sagt sitt, får CJ etter hvert møte det som er igjen av familien hans. Familiebedriften (altså gjengen) er kun en skygge av sitt tidligere selv, og i tillegg sliter CJ med å bli akseptert av broren, som ikke synes noe om at CJ stakk av noen år tidligere. Allerede her legger du merke til en av de største forbedringene GTA: San Andreas har å by på, nemlig karakterene. Som vanlig er de fulle av klisjeer, men denne gangen er de langt mer troverdige og interessante enn tidligere, og du får faktisk et rimelig nært forhold til dem. Dette oppnår Rockstar ved hjelp av profesjonelle skuespillere, massevis av dialog (også utenom filmsekvensene) og troverdige animasjoner som bringer karaktermodellene til live. Historien er også langt bedre og mer involverende enn tidligere.
Velkommen til San Andreas
De tidligere GTA-spillene i 3D har foregått i hver sin by. San Andreas foregår i en hel delstat, med tre storbyer og vidstrakte landområder mellom dem. Skalaen er rett og slett enorm, og spillområdet er så stort at du vil trenge måneder på å bli kjent med det. De tre byene er inspirert av ekte amerikanske byer; Los Santos er Los Angeles, San Fierro er San Francisco og Las Venturas er Las Vegas. Hver av byene har sine egne særpreg (San Fierro har bakker og trikker, mens Las Venturas er full av vulgære kasinoer), og de er også temmelig store. Landområdene rundt byene inneholder flere småbyer, en drøss severdigheter og milevis med veier. Omgivelsene er varierte, og det samme er gameplayet.
I begynnelsen av hovedhistorien driver du gjengvirksomhet i Los Santos. Her introduseres et helt nytt strategisk element til serien; hver del av byen kontrolleres av en gjeng, og ved å gå til angrep på gjengmedlemmene som forsvarer bydelen kan gjengen din overta den. Jo mer du ekspanderer, jo mer penger får du, og jo tryggere er omgivelsene dine. De andre gjengene akter naturligvis ikke å sitte å se på at du tar over hele byen, og vil stadig angripe områdene dine. Samtidig som dette foregår drives historien fremover ved at du utfører oppdrag for ulike personer.