Anmeldelse

Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Geneva

Sett deg godt til rette i stolen, for vi skal nå ta en titt på Gran Turismo Concept, Polyphonys nyeste tittel i GT-serien. Concept er som tidligere spill i serien full av flotte biler, masse fart, moro og slit for å få bilen din til å yte maksimalt. Det er utrolig hva en liten tur i garasjen og noen justeringer har å si for ytelsen, men når du har lært triksene går det unna.

Side 1
Side 2
Side 3

Hvor ble det av GT-mode?
Ingen karriere-modus betyr ingen innkjøp av nye biler og deler til de du allerede har. Du blir belønnet med nye biler etter hvert som du spiller deg mer og mer gjennom spillet. Det er ikke stort, og telleren på statusskjermen går fra 0% og oppover mot skrekkens tall, 100%. Spiller du mye og har taket på GT3 A-Spec klarer du å gå gjennom spillet på noen få dager. Det du da har igjen å gjøre er selvsagt flerspiller-alternativet. Det er to måter å gjøre dette på. Du kan kople sammen flere maskiner med i-link, eller du kan spille to stykker på samme maskin, da selvsagt med delt skjermbilde. Sistnevnte gir et veldig flatt og rart bilde, men det er underholdningsverdien som teller, og den er absolutt til stede.

Istedenfor karriere-modus har du her "free run" hvor du kan kjøre på den banen og med den bilen du vil. Her er det ingen motstandere og du kjører så mange runder du vil. De beste tidene blir lagret og du må jo bare spille til du har den beste tiden, for ingen vil vel bli slått av kameratene bak rattet? En annen modus er "licensing course" hvor du må prøve å slå ferdig oppsatte rundetider for å komme videre. Her kjører du med bil bestemt av spillet og uten motstandere. Du har valget mellom å bruke "pace-car" eller ikke. Dette er en maskinstyrt bil som kjører perfekt foran deg hele tiden og følger idealsporet.

Dette er en fin måte å lære seg banen på. Du kan vinne to biler på hver bane i denne modusen og plasseringene bronse, sølv og gull er tilgjengelige alt etter hvor bra du kjører. Flerspiller og i-link er to av de andre valgene du har på denne menyen, men disse er allerede forklart. Da står vi igjen med "single race" som er åstedet for den største utfordringen. Her kan du kjøre to versjoner av de seks banene, til sammen 12 baner. Du kjører mot en motstander på rallybanene, mens det er 5 motstandere på vanlige racing-baner. Vinner du blir du belønnet med en ny bil, som kan brukes til "free run" eller "single race". Når du har vunnet alle løpene kan du spille på et vanskeligere nivå. De samme 12 banene, men her møter du kraftig motstand. Dette er bra, for det enkleste nivået er egentlig alt for lett. Du velger selv hvilken bil du vil kjøre med på "single race" og dette gir deg en stor fordel på nivå 1, men derimot på neste nivå har også motstanderen de samme bilene og da må du virkelig vise hva du er god for, hvis du ikke vil tape da?

Kunstig intelligens, eller AI er maskinens måte å etterligne en menneskelig spiller på. I førstepersons skytespill gjøres dette ofte ved å sette ut en masse noder, eller merkebøyer rundt om på banen slik at maskinen din kan navigere via disse. Hvor god AI spillet har er med på å bestemme hvor morsomt spillet er. Det sier seg selv at om motstanderen går som en robot er ikke dette så veldig morsomt. Noe av det samme gjelder i bilspill. Hvem har vel ikke spilt et bilspill hvor motstanderne kjører perfekt hele tiden og aldri gjør en eneste feil.

Nesten som om de var styrt av en datamaskin. I Concept virker det faktisk som om det er en datamaskin som styrer bilene og dette er jo sant nok, siden det er din egen Playstation. Det er denne effekten som gjerne skulle vært fjernet. Her kjører bilene som perler på en snor. Og i tillegg er det ikke noe spesielt realistisk om du krasjer med noen. Bilene virker mer som pappesker enn biler og flytter seg liksom litt merkelig rundt på banen. Merk at dette ikke skal tas helt bokstavelig og at ingen spill i dag har noe veldig bra spillmotor for akkurat dette. Så ikke la deg skremme. Bare prøv å tenk over det når du spiller så skjønner du hva jeg mener. Når vi er inne på negative ting kan jeg også ta med en grafisk feil jeg la merke til under et løp i flerspiller-modus. Det var mulig å se rett igjennom dekkene på bilen og ned på bakken under.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden