Fotografer i rallyløypa
De fem banene spenner over rally, baneracing og gateløp. Å si rally blir egentlig feil, det er fortsatt snakk om gjentatte runder på en relativt kort bane. Det er også tydelig at det er asfaltracingen som har fått førsteprioritet, selv om grusen føles mer troverdig enn på forgjengeren. Det er stilig å kjøre på kanten av stup, men det er unektelig en smule tragikomisk at usynlige vegger hindrer deg fra å dette ned, og at banen generelt er meget sterkt avgrenset slik at du får følelsen av at det hele tiden går en vegg på hver side av banen. Rent estetisk er det imidlertid lite å utsette på denne delen, publikum som kaster seg ut i veien for å fotografere gir en god stemning, og ser nokså troverdige ut når du flyr lavt over bakketoppene. Det kanskje mest visuelt imponerende brettet er likevel en eksotisk landsby høyt over det asurblå havet. Banen har ekstrem høydeforskjell, og du må råkjøre gjennom smale smug og trange gater. Ikke å anbefale for deg med dårlig hjerte.
Det ligger en enorm arbeidsinnsats bak et slikt spill. Baner og biler er studert til minste detalj for å gjenskape dem så godt som over hodet mulig. Målinger, lydopptak, testkjøringer, det sier seg selv at dette er litt av et prosjekt med tanke på antallet biler. Litt av dette får du innblikk i av en medfølgende DVD som gir deg en halvtime med bakgrunnsstoff. Godt egnet til å friste en og annen med andre ord. Gran Turismo handler i bunn og grunn om bilene, og ikke minst om å samle og trimme dem. Gran Turismo-modusen må du dessverre vente med til fullversjonen, men det er overraskende hvor lang tid du kan bli underholdt av skole- og arkademodusen, på tross av mangel på flerspillerstøtte. Du vil fort finne deg selv sittende og gjenta den samme oppgaven gang etter gang for å finpusse tiden og kanskje vinne en gullmedalje eller 40. På tre av de fem banene kan det aktiviseres datastyrte motstandere, men disse er dessverre ikke rare utfordringen.
Gran Turismo 4 har en akilleshæl, det mangler ethvert tegn til skadesystem. Det er flere grunner til dette. Bilprodusenter er ikke alltid like glade for å se deres kjære barn bli kjørt i småbiter som underholdning, og et skadesystem ville vært meget ressurskrevende med et så enormt bilutvalg. I stedet har det blitt innført et system som gir deg straff i form av nedsatt hastighet i 10 sekunder etter en kraftig kollisjon. Dette har fått mye pepper, men det fungerer godt til å tvinge oss til å kjøre med hodet og bruke bremsepedalen i tide. Motorlyder er skapt på bakgrunn av ekte opptak. De høres derfor relativt riktige ut, men det mangler dessverre en del kraft. De som har tid til å lytte til musikk i et bilspill må dessuten finne seg i at mye av musikken i prologen er hentet fra Gran Turismo 3.
Konklusjon
De færreste tviler på at Gran Turismo 4 kommer til å bli et eksepsjonelt bilspill, og prologen indikerer at forventningene kommer til å bli innfridd. Spillet ser fantastisk ut, selv om det ikke lever opp til de høyoppløselige skjermbildene vi har blitt foret med den siste tiden, og fysikkmotoren er rett og slett glimrende. Prologen har 5 baner og over 60 biler, og en kjøreskole som er egnet til å forbedre tidene til de aller fleste. Spørsmålet du må stille deg er hvorvidt du er den tålmodige typen som kan vente på julaften, eller om du er en av de som må tjuvåpne noen av pakkene dagen i forveien.