Det er nærmest en tradisjon at etterlengtede spill utsettes opp til flere ganger, så også med Gran Turismo 4. Det er ikke få som har revet av seg hår, bitt negler og terrorisert venner og kjente i ren frustrasjon over at favorittspillets utgivelsesdato ser ut til å gli lenger og lenger unna for hver dag som går. Det er kanskje ikke så rart, det ville nok blitt huskestue om noen forsøkte å utsette julaften også. Nå gir imidlertid SCEE oss muligheten til å feire lille julaften en stund i forveien med Gran Turismo 4 Prologue. Om de gjør det for å være snille mot fansen eller for å suge mest mulig penger ut av oss stakkars forbrukere får være opp til hver enkelt å ta stilling til, men salgstallene viser med all tydelighet at det var et kjærkomment trekk å legge smakebiten ut for salg.
Over 60 biler
For det er en smakebit det er. En velsmakende appetittvekker. Over 60 biler og 5 forskjellige baner, men like fullt er det kun en liten og smekker demonstrasjon på hva vi har i vente i det ferdige produktet. Prologens hjerte er kjøreskolen, hvor du får gå igjennom i overkant av 40 øvelser. Disse har som formål å lære deg elementær racingteknikk og finslipe ferdighetene dine på en rekke ulike områder. Forbikjøringer, akselerasjon og svingteknikk er eksempler på grunnleggende elementer som må beherskes om du skal bli sofakrokens svar på Tommy Rustad. I tillegg kan du boltre deg på de fem banene i arkademodus. En del biler er tilgjengelige fra begynnelsen, men for hver kjøreskoleøvelse som gjennomføres låses det opp et nytt motorisert vidunder. Det vanker også bonusbiler om du kjører inn til gullmedalje i hver øvelse.
Det er ikke mange bilspill som får æren av et offisielt ratt, men Gran Turismo 4 har Logitech Driving Force Pro. Dette kvalitetsrattet bemerker seg blant annet med et rattutslag på hele 900 grader, og Gran Turismo 4 Prologue er det første spillet som støtter denne funksjonen. 900 grader høres kanskje mye ut. Og det er mye. Veldig mye. Her får du med andre ord mulighet til å ratte til krampa tar deg, svetten siler og barometeret kryper mot ny høyttrykksrekord. Tidsmessig er det lite å hente i forhold til en vanlig, kjedelig gamepad, men opplevelsen er av en annen dimensjon.
Fortsatt Gran Turismo-følelse
Det er ingen takknemlig oppgave å videreutvikle noe en stor del av verdens spillere allerede ser på som nært perfekt. Fallhøyden egner seg ikke akkurat for personer med høydeskrekk. Heldigvis (for begge parter) ser det ut til at alt det gode fra forgjengeren er bevart eller forbedret. Fysikkmotoren virker tilsynelatende som en finslipt versjon av den forrige. Den er imidlertid skrevet på nytt fra bunnen av, og glitrer som aldri før. Realismen har blitt høyere, men samtidig er Gran Turismo-følelsen bevart. Gran Turismo 3 er ikke akkurat kjent for å se dårlig ut, men også på dette feltet er det gjort forbedringer. Detaljene er flere og omgivelsene vakrere. Den som trodde at taket for hva PlayStation 2 kan levere var nådd får tro om igjen. Bilene er fantastisk godt modellert, asfalten er skremmende realistisk der den flyr inn mellom forhjulene, og lys og skygger faller diskret og naturlig inn for å underbygge det hele.