Ubisoft skapte nylig diskusjon på nettet, da det ble klart at mange av de fristende effektene fra deres første E3-demo av åpen verden-spillet Watch Dogs som tilsynelatende hadde blitt fjernet fra spillet før lansering, kunne skrus på igjen på PC ved hjelp av en spillerskapt modifikasjon.
Mange spekulerte i om disse effektene hadde blitt fjernet fra PC-utgaven for å sikre at det ikke skulle være store visuelle forskjeller mellom den og konsollutgavene. Ubisoft benektet selv at det var tilfelle, og hevdet at effektene var fjernet av andre hensyn.
The Division skal også være nedskalert
Nå har selskapet nok en gang havnet i PC-fansens søkelys. Nettstedet WhatIfGaming har nemlig snakket med det de påstår er en ansatt hos Ubisoft Massive, studioet bak det kommende The Division, som mener det ligger politiske årsaker bak «nedgraderingen» av PC-versjonen:
– Slik situasjonen er nå er det definitivt et stort press fra utgiveren om å ikke gjøre opplevelsen så ulik på konsoll at folk føler den nye konsollgenerasjonen ikke er like kraftig som PC. Det er antakeligvis det som skjedde hos [Watch Dogs-utviklerne] Ubisoft Montreal.
Ikke bare det, men PC-versjonen av The Division – som ifølge kilden er den versjonen som opprinnelig ble vist, selv om spillet ikke på det tidspunktet var annonsert for PC – skal også være nedskalert, og for øyeblikket jobbes det med å effektivisere minnebruken. Blant annet skal utviklerne ha fjernet mange av refleksjonene i spillet. I dette tilfellet er det imidlertid ikke bare konsollmaskinvaren som leder til nedskaleringer av grafikken, men kravet om at alt skal flyte glatt over nettet.
I tillegg påpeker han at det rett og slett krever vanvittig mye arbeid å lage detaljerte spillverdener, og at det ikke er praktisk å holde det samme detaljnivået gjennom hele spillet som man ofte har i den delen man promoterer.
– Jeg deler håpet at kollegene mine og utgiverne og andre folk som gir falske løfter og demonstrasjoner som på uærlig vis skaper «hype» ved å vise ting de til syvende og sist ikke kan levere slutter å gjøre dette, sier han.
Han tror at når lanseringen nærmer seg vil nedskaleringene bli mer åpenbare. Samtidig tviler han på at arbeidsgiveren noensinne vil innrømme det han mener er den virkelige grunnen til at spillene blir nedskalert:
– De vil aldri innrømme at de praktiserer dette eller aktivt nedskalerer spill. Det er mye enklere å si at de fjerner ting for stabilitetens skyld, som ofte er en ren løgn som du ser av problematikken etter lansering.
Ubisoft: – Ingen kommentar
I og med at personen er anonym skal vi selvsagt være forsiktige med å ta det han sier som fakta.
Vi tok kontakt med Ubisoft for å få deres side av saken, men Ubisoft Nordic hadde ikke mer å si enn at selskapet ikke kommenterer rykter eller spekulasjoner. Vi fikk samme svar fra Ubisoft Massive.
At The Division blir et lekkert spill ser det uansett ikke ut til å være noen tvil om. David Polfeldt fra Ubisoft Massive har snakket med Gamespot om det kommende spillet, og der påstår han at studioets PC-erfaring gjør underverker for hva de kan få til på de nye konsollene:
– Vi var et veldig «hardcore» PC-studio, og forstod ikke de forrige konsollgenerasjonene så godt fra et teknologisk synspunkt, sier han.
Det forandret seg imidlertid da de så spesifikasjonene til den nye konsollgenerasjonen:
– Jeg husker vi hadde et møte hvor vi bare så på hverandre og sa «er dette hva jeg tror det er?!», «er dette vår hjemmebane?» For på denne maskinvaren kan vi være utrolige, vi kan være et av de beste studioene. Så vi startet umiddelbart å fokusere tungt på konsollene.
Alle versjonene av The Division ble forøvrig nylig utsatt.