JoWooD har kunngjort at høstens kanskje mest etterlengtede rollespill er ferdigutviklet. Gothic III har vært under utvikling i over tre og et halvt år, og nå er den ferdige koden sendt til Sony Austria, som tar seg av masseproduksjonen av spillet. Lanseringen her til lands vil finne sted 13. oktober.
Gothic III er det neste spillet i den populære rollespillserien fra Piranha Bytes. Spillet kommer til å være friere enn tidligere Gothic-eventyr, og spilleren vil ikke behøve å bli medlem i et laug for å få historien til å gå videre. Selv om friheten generelt vil være større, vil det fortsatt være en serie nøkkeloppdrag som må løses for at spilleren skal kunne fullføre spillet.
Det vil også være mulig å ta alternative ruter gjennom spillhistorien, og spillet vil komme med flere avslutninger (hvilken du får er avhengig av hva du har gjort underveis). Spilleren får ikke besøke Khorinis i Gothic III. I stedet foregår spillet i en verden delt opp i tre ulike regioner - ørkenregionen Varant, skogkledte Myrtana, og snødekte Nordmarr.
De 25 oppdragene i hovedhistorien vil visstnok ta omtrent 50 timer å spille gjennom. Om du vil fullføre så mange sideoppdrag som mulig i ett spill, må du regne med å bruke cirka 100 timer ekstra. Det fortelles også at omtrent 60 prosent av spilletiden vil foregå i skogene og markene i Myrtana, mens de resterende 40 prosentene vil være omtrent likt fordelt på Nordmarr og Varant.